Annonce
Indland

Fri bane til ombudsmanden for at granske Eritrea-sag

Sidste formelle sten på vejen mod en egentlig ombudsmands-undersøgelse af Eritrea-sagen er ryddet af vejen.

Der er ikke længere noget, der kan forhindre Folketingets Ombudsmand i at gå ind i Eritrea-sagen, hvis han finder det nødvendigt.

Det står klart, efter at Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik torsdag har fastslået over for ombudsmanden, at et tidligere samråd i sagen med justitsminister Mette Frederiksen (S) ikke formelt kan komme i vejen for en undersøgelse.

Det oplyser ombudsmanden til Ritzau.

Det er lidt teknisk, men de formelle regler omkring ombudsmandens arbejde kunne have forhindret en undersøgelse, hvis integrationsudvalget på samrådet havde taget stilling til Eritrea-sagens mange afstikkere.

Men det er altså ikke tilfældet, har udvalget nu understreget over for ombudsmanden i et brev.

Derfor vil ombudsmanden nu indsamle sagens akter for at tage stilling til, om der er hjørner i sagen, der fortjener at komme under lup.

Blandt de mange spørgsmål, der er rejst i sagen, er det mest omdiskuterede, om der foregik en eller anden form for politisk indblanding i Udlændingestyrelsens beslutning om at iværksætte den siden hen stærkt kritiserede landerapport om Eritrea.

Udlændingestyrelsens rapport - der lagde op til, at flere eritreere kunne sendes hjem - blev kritiseret af såvel dens oprindelige hovedforfattere samt en række af de medvirkende kilder for at fordreje citater og sågar for at være "et makværk".

Og da det kom frem, at den daværende justitsminister Karen Hækkerup (S) turnerede med udsagn om, at det var hende selv, der havde sat arbejdet med rapporten i gang, så ramte sagen for alvor landets medier.

I mellemtiden har udlændingestyrelsen valgt at se bort fra nogle af rapportens mest centrale konklusioner, og asylansøgere fra det lille afrikanske land får i dag asyl i nogenlunde samme omfang, som de plejer.

Samtidig har rapportens kritiske forfattere fået underkendt de advarsler, som Udlændingestyrelsen gav dem i det ophedede forløb omkring rapportens udarbejdelse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce