Annonce
Kerteminde

Fremtidens superkaj ligger i Munkebo

På Lindø bliver der bygget et heavy load-område, der skal kunne bære 105.000 ton. Sandet bliver trykkomprimeret af det tyske firma Züblin. Foto: Frederik Nordhagen
Havneudvidelsen i Munkebo er en del af en større udviklingsfase for Lindø port of Odense, hvor man især satser på offshore vindindustrien og den grønne omstilling. Havnekajen forventes at få tilført i alt 400.000 kvadratmeter - eller sagt med andre ord; 60 fodboldbaner.
Annonce

Munkebo: I forbindelse med den igangværende havneudvidelse blev første etape i begyndelsen af december 2019 overdraget til Lindø port of Odense.

Den færdige del inkluderer et helt nyt havnebassin med 11 meters vanddybde og et såkaldt heavy load-område. Det betyder, at Lindø port of Odense, som en af de få havne i verden kan håndtere udskibning af kæmpe havvindmøller.

Med overdragelsen af første etape af havneudvidelsen er det med 375 meter ekstra havnekaj, som inkluderer et område, der er beregnet til særligt tungt gods. Kajen giver dermed ikke blot mere plads, men er også udstyret med et heavy load-område på 30 gange 100 meter langs kajen, som kan bære op til 35 tons per kvadratmeter, eller 105.000 tons i alt.

Det er den første af sin slags i Danmark, og en af få i Europa, der kan bære så tunge elementer.

Med denne første del af vores havneudvidelse på plads er vi endnu et skridt på vejen i vores ambition om at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne omstilling på energiområdet.

Carsten Aa, administrerende direktør, Lindø port of Odense

Annonce

Stor efterspørgsel

Efterspørgslen på faciliteter, der kan håndtere de helt store og tunge elementer, er kraftigt voksende - særligt i offshore vindindustrien som allerede er godt repræsenteret blandt Lindø port of Odenses lejere i dag. Aktører inden for offshore vind arbejder i stigende grad med kæmpe elementer, som kun kan fragtes via søvejen.

Derfor er de nye kajfaciliteter allerede i høj kurs.

- Vi mærker allerede nu en stor efterspørgsel på vores nye kajfaciliteter, og vi ser et enormt behov i markedet fremadrettet. Vi har allerede lejere booket ind på den nye kaj, og vores forventning er, at vi bliver en af verdens mest attraktive produktionshavne inden for den helt tunge industri inden for de kommende år, fortæller Lindø port of Odenses administrerende direktør Carsten Aa.

Annonce

Vigtig brik

Havneudvidelsen er en del af en større udviklingsfase for Lindø port of Odense, hvor man især satser på offshore vindindustrien og den grønne omstilling. Og med investeringer som udbygningen af LORC-testcenteret, en ny heavy-load-kran og det nye kajanlæg har Lindø port of Odense værdikæden for tilblivelsen af kæmpe-havvindmøllerne på plads ude på sitet i Munkebo.

Det sætter Lindø port of Odense i en unik position til at indtage en nøglerolle i ikke kun den danske, men også den globale grønne omstilling. Det er helt efter planen, fortæller Carsten Aa.

- Med denne første del af vores havneudvidelse på plads er vi endnu et skridt på vejen i vores ambition om at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne omstilling på energiområdet. Vi ved, at vi ser ind i en fremtid, hvor de grønne løsninger uomtvisteligt kræver faciliteter som vores. Denne investering styrker derfor ikke kun vores egen forretning, men også de store linjer i den danske økonomi fremadrettet, siger han.

Den første del af havneudvidelsen er et led i en større udvidelse hos Lindø port of Odense, hvor havnekajen i alt bliver udvidet med 1000 meter og får tilført 400.000 kvadratmeter - et areal svarende til cirka 60 fodboldbaner.

Den samlede havneudvidelse står efter planen endeligt klar inden årets udgang.

Havneudvidelsen

  • Den første del af havneudvidelsen blev overdraget til Lindø port of Odense 5. december 2019. Færdigt og klar til brug er nu cirka 375 meter ud af godt 1000 meter nyt kajanlæg.
  • Kajen er belagt med asfalt og betonsten og har en bæreevne på 10 t/m2.
  • Den færdige del har også et nyt havnebassin med 11 meters vanddybde og indeholder et heavy load-område med en bæreevne på 35 t/m2.
  • 30 meter bred transportkorridor ind på området med en bæreevne på min. 15 t/m2 beregnet til meget store og tunge transporter.
  • Projektet udføres af et konsortium bestående af Jan de Nul, Luxembourg, og Züblin A/S fra Danmark.
  • Lindø port of Odense, som er en kommunal aktieselskabshavn ejet af Odense Kommune, investerer 400 millioner kroner i det nye område.

Lindø port of Odense A/S:

Lindø port of Odense A/S er Danmarks største havn målt på areal, og er placeret mellem Nordsøen og Østersøen.

Lindø port of Odense tilbyder logistikløsninger og nogle af verdens mest unikke faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion.

Lindø port of Odense A/S dækker i alt 6,8 mio. kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense samt Terminal Nord og Syd på Lindø.

Lindø port of Odense tilbyder en lang række kerneydelser, som strækker sig fra traditionel havneforretning til udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver m.v.

Kilde: www.lpo.dk

Foto: Frederik Nordhagen
Foto: Frederik Nordhagen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce