Annonce
Rejser

Fremtidens fly ligner et V

Planen er, at flyet i første omgang skal drives af de mest brændstofeffektive jetmotorer på makedet, men tanken er, at de senere kan erstattes af for eksempel elektrisk boostede torbofans. Illustration: Edwin Wallet

Det hollandske luftfartsselskab KLM vil sammen med det tekniske fakultet på universitetet i hollandske Delft udvikle et nyt fly, der kan tage lige så mange passagerer som en Airbus A350, men som skal bruge 20 procent mindre brændstof, skriver Check-in.dk.

Flyet skal efter planen have form som et V, og samarbejdsparterne gør dermed op med idéen om, hvordan et fly skal se ud. Det flyvende V bliver mindre, lettere og mere aerodynamisk end en Airbus A350, men kan i en standardkonfiguration alligevel medtage 314 passagerer og får 160 kubikmeter lastrum til gods - altså plads ud over det, der skal bruges til bagage.

Ifølge Check-in.dk vil passageroplevelsen bliver forbedret i forhold til de nuværende flytyper. Vigtigt for flyselskaberne og lufthavnene er også, at det nye fly vil kunne benytte de eksisterende faciliteter i lufthavnene - gates, standpladser, rulleveje og startbaner.

Det er uvist, hvornår det flyvende V er klar til kommerciel drift. Men KLM og TU Delft regner med at kunne præsentere en flyvedygtig skalamodel og en del af kabinen i fuld størrelse til oktober, når KLM markerer 100-års fødselsdag. /thor

Annonce
Flyet får samme passagerkapacitet som Airbus A350, men er kortere. Illustration: Edwin Wallet
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce