Annonce
Debat

Fremtid: Færre mennesker skal tage bilen

Synspunkt: Odense Kommune skal være klimaneutral i 2030. Det mål har byrådet givet hinanden håndslag på. Og i morgen indleder vi forhandlingerne om, hvordan Odense kommer videre med klimaambitionerne.

Vi skal sætte ind mange steder for at sænke Odenses CO2-aftryk tilstrækkeligt. Det handler om, hvordan vi producerer vores energi, om CO2-fangst, cyklisme, flere træer, og mange flere initiativer. Men et af de mest afgørende områder er den kollektive trafik.

Flere odenseanere skal her i byen tage el-bussen og nu snart også letbanen og toget på tværs af landet. Det kommer til at kræve massive investeringer i den kollektive trafik frem mod 2030.

Annonce

For selv om færre ture med benzin- og dieselbiler ofte bliver koblet til – meget relevante – diskussioner om elladestandere og zoner med færre eller ingen biler, er det afgørende, at vi sikrer udvidede muligheder for kollektiv transport. Det skal til for at få flere ind i busser og letbanen.

I dag er bilen det foretrukne transportmiddel for mange odenseanere. Både til og fra arbejde og uddannelse, når børnene skal hentes i skolen eller fragtes til sport. Halvdelen af vores transport foregår i bil – og en af fire af alle bilture er under fem kilometer.

Det er et forståeligt mønster. Bilen er hurtig og bekvem i et land, hvor vinteren tager over det meste af året. Og det sidste, vi skal, er at pege fingre. Det bidrager på ingen måde til at samle os om en fælles klimaindsats.

Her har også Odense et stort ansvar for ikke at sende et klima i amokløb videre til vores børn og børnebørn.

Men vi skal ændre adfærd og trafikale vaner til mere kollektiv transport. For FN's seneste klimarapport, som blandt andet vores lokale klimaforsker Sebastian Mernild har bidraget afgørende til, konkluderer, at det er absolut sidste udkald, hvis vi skal undgå katastrofale klimaforandringer. Her har også Odense et stort ansvar for ikke at sende et klima i amokløb videre til vores børn og børnebørn.

I Odense har en dygtig gruppe klimaeksperter, også med Sebastian Mernild, grundigt arbejdet med anbefalinger til, hvordan vi som by bliver klimaneutrale. Eksperterne foreslår, at Odense reducerer mængden af fossildrevet trafik på vejene med næsten 60 procent. Her spiller flere elbiler naturligvis en rolle. Men vi skal også vænne os til at sidde væsentlig mindre bag rattet. Uden at det skal gå ud over fritidslivet, vores muligheder for at arbejde, eller at vi kan bevæge os rundt mellem vennerne, i kommunen og resten af landet.

Heldigvis er der inspiration at hente i historien. For i 1980’erne var der langt færre biler på vejene, mens den kollektive trafik fyldte mere i bybilledet. Dengang handlede det i højere grad om, at færre mennesker havde økonomi til privatbilisme. Fremover skal klimaet være motivationen. Så vi har før haft en hverdag med mere kollektiv trafik. Det kan vi også gøre igen.

Den bevægelse kræver prioriteringer af den kollektive trafik. For den kollektive trafik var i 1980’erne mere fleksibel og tilgængelig. På visse busruter i Odense var der således afgange hver 7.-8. minut. Et interval som letbanens kommende etape 1 matcher.

Når vi taler om nye trafikale vaner, er det derfor ikke forkert at sige, vi skal tilbage til fremtiden. For vi skal forandre vores adfærd ved at vende tilbage til en hverdag, hvor færre mennesker tager bilen. I stedet skal den kollektive trafik være langt mere ligetil at anvende.

Annonce
Odense For abonnenter

Rolig villavej i oprør efter kæmpehunden Rollo igen bider en lille hund: - Den skal aflives

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kromand fortryder ikke efter 20 år med voldsom arbejdsbyrde og et forlist ægteskab : - Jeg har mødt nogle fantastisk dejlige mennesker

Odense For abonnenter

Ninas 'bedste ven' ville sulte hende ihjel: - Jeg gjorde alt for at skjule min hemmelighed

Kerteminde

Ib er tredje generation i frugtplantagen: - Jeg møder stadig folk, der ikke ved, at de kan købe æbler herude

Sport For abonnenter

Stor sejr i den slovenske højborg - men sejr over Krim var tæt at blive en krimi

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Odense For abonnenter

- Løgn, løgn og atter løgn: Rollos ejer svarer på kritik efter Rollo igen bider en lille hund

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Sport

Otterup HK melder klar til genstarten i 1. division: - Den lange pause har været ens for alle

Assens

Det store rottekort - tjek om der er rotter på din vej: - Vi kan ikke komme dem til livs

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nicolai vil ikke gøre dyr ondt: Sælger bacontang til Irma og Kvickly - Nu er han på vej med vegansk cookie-mix

Odense For abonnenter

Dronningens pointe ramte Peter lige i hjertet: - Det gør ondt, når folk stirrer på mig i gågaden

Erhverv

Direktør træder tilbage: Navnerokade hos 62 år gammel Middelfart-virksomhed

Annonce