Annonce
Debat

Fremtid: Færre mennesker skal tage bilen

Synspunkt: Odense Kommune skal være klimaneutral i 2030. Det mål har byrådet givet hinanden håndslag på. Og i morgen indleder vi forhandlingerne om, hvordan Odense kommer videre med klimaambitionerne.

Vi skal sætte ind mange steder for at sænke Odenses CO2-aftryk tilstrækkeligt. Det handler om, hvordan vi producerer vores energi, om CO2-fangst, cyklisme, flere træer, og mange flere initiativer. Men et af de mest afgørende områder er den kollektive trafik.

Flere odenseanere skal her i byen tage el-bussen og nu snart også letbanen og toget på tværs af landet. Det kommer til at kræve massive investeringer i den kollektive trafik frem mod 2030.

Annonce

For selv om færre ture med benzin- og dieselbiler ofte bliver koblet til – meget relevante – diskussioner om elladestandere og zoner med færre eller ingen biler, er det afgørende, at vi sikrer udvidede muligheder for kollektiv transport. Det skal til for at få flere ind i busser og letbanen.

I dag er bilen det foretrukne transportmiddel for mange odenseanere. Både til og fra arbejde og uddannelse, når børnene skal hentes i skolen eller fragtes til sport. Halvdelen af vores transport foregår i bil – og en af fire af alle bilture er under fem kilometer.

Det er et forståeligt mønster. Bilen er hurtig og bekvem i et land, hvor vinteren tager over det meste af året. Og det sidste, vi skal, er at pege fingre. Det bidrager på ingen måde til at samle os om en fælles klimaindsats.

Her har også Odense et stort ansvar for ikke at sende et klima i amokløb videre til vores børn og børnebørn.

Men vi skal ændre adfærd og trafikale vaner til mere kollektiv transport. For FN's seneste klimarapport, som blandt andet vores lokale klimaforsker Sebastian Mernild har bidraget afgørende til, konkluderer, at det er absolut sidste udkald, hvis vi skal undgå katastrofale klimaforandringer. Her har også Odense et stort ansvar for ikke at sende et klima i amokløb videre til vores børn og børnebørn.

I Odense har en dygtig gruppe klimaeksperter, også med Sebastian Mernild, grundigt arbejdet med anbefalinger til, hvordan vi som by bliver klimaneutrale. Eksperterne foreslår, at Odense reducerer mængden af fossildrevet trafik på vejene med næsten 60 procent. Her spiller flere elbiler naturligvis en rolle. Men vi skal også vænne os til at sidde væsentlig mindre bag rattet. Uden at det skal gå ud over fritidslivet, vores muligheder for at arbejde, eller at vi kan bevæge os rundt mellem vennerne, i kommunen og resten af landet.

Heldigvis er der inspiration at hente i historien. For i 1980’erne var der langt færre biler på vejene, mens den kollektive trafik fyldte mere i bybilledet. Dengang handlede det i højere grad om, at færre mennesker havde økonomi til privatbilisme. Fremover skal klimaet være motivationen. Så vi har før haft en hverdag med mere kollektiv trafik. Det kan vi også gøre igen.

Den bevægelse kræver prioriteringer af den kollektive trafik. For den kollektive trafik var i 1980’erne mere fleksibel og tilgængelig. På visse busruter i Odense var der således afgange hver 7.-8. minut. Et interval som letbanens kommende etape 1 matcher.

Når vi taler om nye trafikale vaner, er det derfor ikke forkert at sige, vi skal tilbage til fremtiden. For vi skal forandre vores adfærd ved at vende tilbage til en hverdag, hvor færre mennesker tager bilen. I stedet skal den kollektive trafik være langt mere ligetil at anvende.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Opretter 200 ekstra stillinger i år: Vild vækst i milliardkoncern trækker nye familier til Fyn

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Kæmpe løft af ældreplejen i Odense: Se hvordan nattens budgetkamp faldt ud

Odense For abonnenter

Scootere og store biler kører til og fra kolonihaver sent om aftenen: - De er der næppe for at klippe hæk

Odense

Kvinde væltet omkuld og røvet i Eventyrhaven: Mænd stak af med kuffert og tasker

Faaborg-Midtfyn

Marcos forældre takker nej til tilbud om nyt bosted: Myndigheder kan beslutte at flytte døende søn alligevel

Fyn

Se pressemødet: Politikerne præsenterede Odenses budget

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

OB For abonnenter

Derfor skal der noget med hjem fra Aalborg: OB skal udnytte konkurrenters Europa-slid

Kerteminde

Ivalos handicapcykel fundet hos mand i Odense: - Ih, er tyven kommet med den?

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Præsten er stoppet efter mindre end et år: Men han vil ikke fortælle hvorfor

Erhverv For abonnenter

Byggematerialerne er steget markant og håndværkerne har for travlt: Vejomlægning bliver mere end 1,5 mio. kroner dyrere end forventet

Hvem skal passe farmor

Talende dukker, virtual reality og videoproduktion: Ny sosu-uddannelse med fokus på teknologi skal få flere i faget

Annonce