Annonce
Udland

Fransk politi lukker Eiffeltårnet i frygt for ny voldsbølge

Unge på gaden i Marseille for at demonstrere mod præsident Emmanuel Macrons reformer. PÅ Facebook og andre sociale medier opfordrer De Gule Veste nu til en "4. akt" i den kommende weekend.

På Facebook opfordrer De Gule Veste til en "4. akt" i weekenden. Mindst 65.000 politifolk vil være på gaden.

De franske myndigheder advarer ifølge nyhedsbureauet Reuters om, at en ny bølge af "omfattende vold" ventes i Paris i weekenden.

Advarslen kommer, efter at en ny demonstration er planlagt af en hård kerne af aktivister blandt de såkaldte "gule veste".

Det sker på et tidspunkt, hvor regeringen kæmper for at imødekomme krav fra aktivister uden at undergrave lovede reformer.

I weekenden sendes 65.000 sikkerhedsfolk på gaden i hele Frankrig. Samtidig er en af byens helt store turistattraktioner Eiffeltårnet blevet bedt af politiet om at holde lukket lørdag af sikkerhedsmæssige årsager.

Det samme er flere museer i byen, Operaen og flere butikker i centrum, skriver Reuters.

En embedsmand i præsident Emmanuel Macrons kontor siger, at nogle demonstranter angiveligt kommer til Paris i weekenden for at "vandalisere og dræbe".

Efter de mest omfattende demonstrationer i mange år har den franske regering ellers opgivet at få indført nye, upopulære afgifter på brændstoffer i finansloven for 2019.

Samtidig har finansminister Bruno Le Maire sagt, at han er parat til skattelettelser. Truslerne om yderligere vold er dog fortsat.

På Facebook og andre sociale medier opfordrer De Gule Veste til en "4. akt" i den kommende weekend. Det er en henvisning til, at der i de tre foregående weekender har været demonstrationer og uroligheder mange steder i landet.

- Frankrig har fået nok! Vi kommer i stort antal. Stærkere og i kamp for den franske befolkning. Mød op i Paris den 8. december, hedder det i en af opfordringerne.

Demonstrationerne begyndte den 17. november. De var i første omgang rettet mod energiafgifterne. Men efterhånden har vreden også rettet sig mod stigende leveomkostninger og blev et symbol på udbredt utilfredshed med Macrons økonomiske reformer.

Flere venstrefløjspartier har planer om at fremsætte et mistillidsvotum til Macrons regering i Nationalforsamlingen. De mindre partier på venstrefløjen har dog ikke selv nok stemmer til at vælte Macrons regeringsparti Republikken rykker Fremad.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce