Annonce
Biler

Fransk konceptbil er en kørende helikopter

Citroëns nye elektriske konceptbil er konstrueret med en affjedring, hvor kabinen svæver hen over vejen. Foto: Citroën
Ny elektrisk og selvkørende konceptbil fra Citroën viser, hvordan kabinen kan gøres til et rum, som næsten svæver hen over vejen.

Der er efterhånden langt mellem de helt futuriske konceptbiler, vi så før i tiden. Men nu slår Citroën et ordentligt slag i bolledejen i anledning af mærkets 100-års jubilæum.

Det sker med det elektriske ”19-19 Concept”, som med sin bobleagtige kabine er inspireret af designet på en helikopter og fører sig frem på enorme hjul, der er på hele 30 tommer og bestykket med 255/30’er dæk fra Goodyear.

Bilen, som viser et fremtidsscenarie, hvor køretøjer ikke har kofangere, fordi de er selvkørende, skal også give et bud på fremtidens kabineindretning. Inden døre er således skabt en slags boble, hvor de ombordværende kan opleve at være helt isoleret fra vejen. Det sker bl.a. med en opbygning, hvor indvendige hjulophæng skal få kabinen til at være helt plan, uanset hvor mange mindre vejbump der måtte være.

Det sker, fordi hjulene bevæger sig helt uafhængigt af kabinen og ydermere er dæmpet med Citroëns ”Progressive Hydraulic Cushions”-system, der allerede findes i visse modeller i dag. Inden døre kan de ombordværende samtidig hygge sig i særlige personligt tilpassede chaiselongagtige sæder og endda betragte vejen direkte gennem glasbunden her.

Annonce
Den bobleagtige kabine er skabt som et rum, der nærmest er uafhængigt af omgivelserne. Foto: Citroën

Talestyret assistent

Kørslen kan foregå manuelt eller i selvkørende indstilling, hvor instrumenterne forsvinder. Her er dog ingen storskærme til betjening. Informationerne projekteres i stedet op på forruden med ”augmented reality”, som giver mere dybde.

Meget af betjeningen klares også af en ”personlig” talestyret assistent, som har ”deep meaning understanding”, hvilket betyder, at computeren ikke alene kender førerens vaner, men også kan tolke, hvad der bliver sagt.

Konceptbilen er udstyret med en batteripakke, der har en kapacitet på 100 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på 800 km i bilen, hvor elmotoren yder 456 hk. Her er indbygget trådløs induktionsopladning af batteriet. Det lyder ikke urealistisk i en fremtidig bil. Vi skal bare lige se den i produktion først.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce