Annonce
Lindø

Fra vaklende værft til industripark i vækst: Fremtiden for Lindø blev bygget i kulissen

Fredericia Skibsværft blev presset på pladsen i Fredericia, men fik afslag på at udvide, så derfor flyttede virksomheden til Lindø i 2010, skiftede navn til Fayard, og blev en af de første store aktører på området, efter Lindø-værftet lukkede. Arkivfoto: Jørgen Hansen
Palle Hansborg-Sørensen var borgmester i Kerteminde Kommune, da beskeden om Lindøs lukning kom i 2009. Inden den officielle udmelding blev der arbejdet på at afbøde katastrofen for de mange værftsarbejdere. - Men det var en svær balance, for det arbejde måtte ikke spænde ben for dem, der kæmpede for at bevare værftet, fortæller Palle Hansborg-Sørensen.

LINDØ: Lærlingeskolen var lukket, og udviklingsafdelingen var en saga blot. Så mange havde set, hvilken vej vinden blæste for Lindø-værftet, og forud for den officielle melding i 2009 om lukningen af værftet var arbejdet på at forme fremtiden for industriområdet derfor gået i gang.

Det fortæller Palle Hansborg-Sørensen, som dengang var socialdemokratisk borgmester i Kerteminde Kommune.

- Meldingen om lukningen kom ikke som en bombe for os, for vi anede, at der var noget i gang, men vi vidste også, at værftets folk var meget engagerede i skibsbygning og ønskede at finde en platform, så de kunne komme videre ad den vej, siger han og fortsætter:

- Som kommune var det lidt af et dilemma for os, for vi skulle selvfølgelig støtte op om de bestræbelser, der blev gjort for at redde værftet, men omvendt var vi også nødt til at forberede os på, hvad der ville ske, hvis værftet lukkede, og hvad vi så skulle gøre med alle de medarbejdere, som kom til at stå uden arbejde.

Forud for meldingen i august 2009 blev der arbejdet i to spor i forhold til at forme fremtiden for Lindø-området.

Den transformation, der er sket, er lidt af en gave for Lindø, fordi Lindø er blevet en bredspektret arbejdsplads med folk fra mange forskellige erhvervsgrupper. Der er over 100 virksomheder, som alle sammen godt nok er knyttet til det maritime, men det er meget bredt, og derfor er det mindre sårbart nu.

Palle Hansborg-Sørensen (S), tidligere borgmester i Kerteminde Kommune

En svær balance

Der var en gruppe, som arbejdede på at få oprettet et kontor, der skulle være på Lindø for at tage sig af de mange personer, som kom til at stå uden arbejde.

- Det var så mange, at det kunne vi ikke klares på traditionel vis. Derfor fik vi etableret et kontor på Lindø til at tage sig af alle medarbejderne. Der skulle blandt andet sættes gang i omskoling, og der skulle laves handlingsplaner for de enkelte, så det var noget af et arbejde. Så forberedelsen af det kontor var noget af det, vi gjorde, fortæller Palle Hansborg-Sørensen.

Det andet spor gik på at finde ud af, hvad der skulle ske med området, når der ikke længere skulle være værft.

- Tankerne spredte sig vidt til at starte med, for hvad kunne vi overhovedet få dertil. Alt sammen var noget, der ikke kunne udmøntes fra den ene dag til den anden, men set i bakspejlet var det vigtigt, at alle de ting blev sat i gang, reflekterer Palle Hansborg-Sørensen og understreger samtidig:

- For os alle sammen gjaldt det, at det ikke skulle hedde sig, at vi havde erkendt, at nu lukker værftet. Vi var nødt til at lade direktionen og ledelsen på værftet kæmpe for at finde en niche og komme videre med skibsbygning. Dem ville vi ikke spænde ben for, så det var en balance, når vi samtidig skulle forberede os så godt, vi kunne.

Samtidig med de to spor skete der noget på Christiansborg og i EU, som fik stor betydning for Lindø.

Annonce

En lykkelig landing

For hen over sommeren 2009 begyndte tankerne om et testcenter for vindmølleindustrien at blive mere konkrete.

Palle Hansborg-Sørensen husker, at partifællen Carsten Hansen og Lars Christian Lilleholt fra Venstre fra Christiansborg fik fat i Poul Nyrup Rasmussen (S), der sad som formand for den socialdemokratiske gruppe i EU.

- Vindmølleindustrien var i stor fremgang på det tidspunkt, og man vidste, at der skulle etableres testcentre flere steder i Europa. Derfor tog Carsten Hansen og Lars Christian Lilleholt fat i Poul Nyrup Rasmussen, fordi det var EU-relateret. Han sagde ja til at gå ind i det, og jeg tror, det var en af de største gaver, vi kunne få, for Poul Nyrup Rasmussen gik ind i det med brask og bram. Han kendte alle kanalerne og var en markant person i EU-systemet, så det havde meget stor betydning, fortæller Palle Hansborg-Sørensen.

- Poul Nyrup Rasmussen lykkedes med at få vindmølleproducenterne til at tale sammen og se fornuften i at få et testcenter op at stå, som de alle kunne benytte sig af. Det er en af de store og glædelige ting, der er kommet ud af det hele. Vestas er fortsat på Lindø og vokser stadig.

I april tog MHI Vestas en ny hal på godt 10.000 kvadratmeter i brug, og der er endnu et testcenter for havvindmøller på vej, så der er godt gang i væksten på Lindø. Det havde Palle Hansborg-Sørensen svært ved at forestille sig for 10 år siden.

- Den transformation, der er sket, er lidt af en gave for Lindø, fordi Lindø er blevet en bredspektret arbejdsplads med folk fra mange forskellige erhvervsgrupper. Der er over 100 virksomheder, som alle sammen godt nok er knyttet til det maritime, men det er meget bredt, og derfor er det mindre sårbart nu, siger Palle Hansborg-Sørensen.

- Når det nu skulle gå, som det gjorde, er det egentlig lykken, at det er landet, som det er, hvor der er så mange arbejdspladser derude med en vidt forgrenet medarbejdersammensætning.

Fra værft til industripark

1803 Odense Havn blev grundlagt med åbningen af en 5 km lang udgravet kanal. Kanalen er siden blevet udvidet til 8,5 km

1918 Odense Staalskibsværft blev grundlagt som et personligt ejet firma af A.P. Møller

1959 Indvielse af Lindøværftet ved Statsminister H.C. Hansen

1992 Odense Havn tager Lindø-terminalen i brug

2009 Beslutning om lukning af skibsbygningsaktiviteterne på Lindøværftet

2009 Lindø Industripark blev grundlagt

2014 Odense Havn køber Lindø Industripark. Odense Havn er en selvstyrehavn ejet af Odense Kommune

2017 Odense Havn og Lindø Industripark A/S fusionerer til Lindø port of Odense A/S

Kilde: lpo.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Odenseansk kvinde bor i sydisraelsk by under raketangreb: Vi løber i pendulfart til beskyttelsesrummet

Nyborg

Borgermøde med coronapas

Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce