Annonce
Odense

Fra socialt isoleret til i gang med et arbejde: Derfor hjælper nyt team flere i gang

Betina Dideriksen, afdelingsleder, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen. Privatfoto
Odense har i adskillige år haft en al for stor andel af borgere, som står helt uden for arbejdsmarkedet. De har typisk fysiske eller psykiske problemer - mange lever socialt isolerede. Tidligere forsøg på at få flere i gang er slået fejl, men denne gang er resultaterne gode.

Odense: Hvordan er det lykkedes et nyt team i Jobcenteret at få relativ mange borgere med store udfordringer og ingen tilknytning til arbejdsmarkedet i job eller uddannelse? Afdelingsleder Betina Dideriksen kommer med opskriften her:

1 Jobrådgiverne har få sager

Man skal bare fem år tilbage for at nogle af de sagsbehandlerne, som arbejdede med borgere langt fra arbejdsmarkedet, sad med over 250 sager hver. Arbejdsmiljøet var dårligt, viste interne målinger, og resultaterne med borgerne ringe.

Sådan er det ikke mere. Betina Dideriksen har fået lov til at lave en helt ny afdeling, hvor jobrådgiverne har forholdsvis få sager - omkring 30 hver - og det betyder, de har tid til at finde ud af, hvilke problemer den enkelte borger har.

- Det giver tid til at gå i dybden med sagerne. I stedet for at overfladebehandle og skrabe lidt i kanten, kigger vi på, hvad historien gennem de sidste 10-20 år fortæller eller ikke fortæller. Og hvad skal vi være opmærksomme på. Derefter lægger vi en plan, der reelt tager højde for borgerens udfordringer, og hvilke steder han eller hun skal udvikle sine kompetencer, siger hun.

2 Høj faglighed og vidensdeling

De aktivitetsparate borgere har alle komplekse udfordringer ud over det at være ledig. De jobrådgivere, som arbejder med sagerne, skal derfor have de rigtige kompetencer og en høj faglighed.

- Når vi f.eks. taler om en borger med dårlig ryg, skal der være en, som ved, hvordan det er at have dårlig ryg - eller forstår hvad lægen skriver, siger Betina Dideriksen.

Derfor består teamet af mange forskellige fagligheder - fra socialrådgivere til fysioterapeuter og folk med erfaring fra erhvervslivet. Og derfor arbejder teamet med vidensdeling i de enkelte sager.

3 Det rigtige match på det rigtige tidspunkt

Man opnår ikke blivende resultater, hvis målet bare er hurtigt at få folk i arbejde eller uddannelse. Fagligt velgennemtænkte valg og beslutninger giver en bedre holdbarhed.

- Folk skal have det rigtige job på det rigtige tidspunkt. Hvis vi bare vælger de hurtige løsninger, lykkes vi ikke, siger Betina Dideriksen.

4 Hvad stopper fremskridtet?

Teamet er optaget af, hvad der forhindrer borgerne i at nå de mål, de selv har været med til at sætte op. Et eksempel: Niels har det skidt, men kommer ikke til lægen. Ifølge planen er det meningen, han skal udredes, men han får ikke selv ringet til lægen som aftalt.

- Så siger vi: "Skal vi gøre det sammen? Skal vi gå derop sammen?" Vi skal blive ved med at være sammen om opgaven og støtte og hjælpe borgeren med de ting, der er i vejen. Derfor har vi også mange små opfølgende samtaler med borgerne, fortæller Betina Dideriksen.

Manglende overskud spiller en stor rolle for, hvordan folk klarer sig, så derfor har afdelingen også fokus på at gøre noget for de borgere, som har det skidt. Har de det fysisk dårligt, får de tilbudt et træningsforløb sammen med andre i samme situation. Har de angst eller stress, får de et tilsvarende tilbud.

5 Kulturændring hos borgerne

Kulturændring står højt på dagsordenen for teamet. Og det bryder alle borgere sig ikke om i begyndelsen, for de har været vant til oftest kun haft fire samtaler om året. Nu skal de pludselig til samtale hver 14. dag, og det kan godt få nogle til at klage.

Det hænger sammen med, at de har mistet troen på, at tingene kan blive bedre, men den tro skal de have tilbage igen, siger Betina Dideriksen:

- Og vi kan se, at den kommer tilbage, når vi taler sammen ofte - og vi viser, at vi tror på, de kan noget andet. Derfor snakker vi også jobmuligheder med dem. For nogle ligger det to-tre år fremme i tiden, for andre går det noget hurtigere.

6 Kulturændring hos medarbejderne

Kulturændringen gælder også for medarbejderne, understreger Betina Dideriksen:

-  Vi er meget optaget af, hvad vi ikke ved nok om, og hvor vi ikke lykkes, for det tyder på, vi mangler noget viden. Normalt vil de fleste medarbejdere bare gerne præstere og vise resultater, og de svære sager gemmer man måske lidt af vejen, fordi man ikke rigtig ved, hvordan de skal håndteres. Men her sparrer vi hele tiden om tingene og er opmærksomme på, hvem der kan hjælpe. Vi kan og skal ikke vide alt. Men sammen kan vi en masse. Derfor er det teams, der løfter opgaverne.

7 Helheden betyder noget

Det sidste væsentlige punkt er, at de forskellige forløb, som en borger er igennem, skal hænge sammen. Helheden skal være på plads. 

- Hvis en borger er i gang med et forløb hos lokalpsykiatrien eller er i alkoholbehandlingen, skal de enheder tænkes med ind i samarbejdet for at understøtte den samlede effekt bedst muligt, forklarer Betina Dideriksen.

Embed: Spørg redaktionen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Brud på regler: Orifarm beklager støtte til Troels Lund men vil ikke fortælle, om andre politikere har fået penge

Kerteminde For abonnenter

Andre må - Sanne fra Havnen må ikke: Nu skal teknisk udvalg diskutere om Sanne må låne to p-pladser til at servere fadøl

Annonce