Annonce
Odense

Fra søndag: Vejspærring og ensretning skal give plads til letbane

Fra mandag aften og frem til fredag morgen ensrettes en del af Middelfartvej i retning mod centrum, når der skal støbes et betonlag til letbanesporet. Arkivfoto: Nils Svalebøg.
Natligt betonarbejde ensretter del af Middelfartvej i fire nætter - på Hjallesegade ophæves syv måneders ensretning efter en kortvarig vejspærring i næste uge.

Odense: Den kommende uge byder på to nye ændringer i trafikken i Odense forårsaget af anlæggelsen af letbanen.

I Hjallese er det placeringen af kantsten mellem letbanen og kørebanen på Hjallesegade, som gør det nødvendigt at spærre Hjallesegade fra søndag 2. juni til og med fredag 7. juni. Vejen bliver spærret mellem jernbaneoverskæringen ved Hjallese Station og Egegårdsvej - både for at sikre de arbejdere, der er på stedet, og for at arbejdskøretøjer og materialer kan komme til og fra området, oplyser Odense Letbane.

Det vil stadig være muligt at køre ind og ud fra Egegårdsvej ved Svendborgvej, og hverken cyklister eller fodgængere vil blive påvirket af spærringen.

Når spærringen ophæves, kan trafikanterne på Hjallesegade samtidig glæde sig over, at det er slut med syv måneders ensretning af vejen.

Nærmere Odenses centrum indføres fra mandag aften og frem til fredag morgen en ny ensretning. På Middelfartvej skal der støbes et betonlag til letbanesporet, og vejen bliver derfor ensrettet i retning mod centrum på strækningen mellem Christmas Møllers Vej og Grønløkkevej.

Arbejdet begynder ved midnatstid mandag 3. juni og fortsætter frem til klokken fem om morgenen alle nætter frem til fredag morgen, 7. juni.

Bilister, som kører i retning mod centrum, ledes over i det modsatte spor. Bilister, kører i modsat retning, mod vest, bliver ledt ad Grønløkkevej og Falen og derefter ad Kløvermosevej (ringvejen) tilbage til Middelfartvej.

Fodgængere og cyklister påvirkes ikke af ensretningen på Middelfartvej, oplyser Odense Letbane.

Annonce
Kort: Odense Letbane.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce