Annoncørbetalt indhold

Fra klasseværelse til onlineundervisning: Flere uddanner sig hjemmefra

Stine Pedersen er en af de 350 elever, der i 2019 har gennemført en onlineuddannelse på Tietgen Business.
350 onlineelever i 2019. Sådan lyder tallet for Tietgen Business, der har stor succes med deres onlineuddannelser, som blev født for blot 3,5 år siden. Men hvordan foregår undervisningen hjemme fra sofaen, og hvad kræver det? Kom med bag skærmen.

- Man kan læse, når man har lyst og planlægge opgaverne, som man vil. Jeg har arbejdet tre dage om ugen ved siden af og ellers brugt morgen, middag og aften og et par timer i weekenden. Så det fungerer rigtig godt, men kræver selvfølgelig en stor portion selvdisciplin.

Sådan lyder det fra 29-årige Stine Pedersen fra Odense, der netop har færdiggjort en 5-ugers onlineuddannelse på Tietgen Business. Nærmere bestemt en erhvervsuddannelse for studenter, der stiler efter en karriere inden for detail, handel, event eller kontor. Og netop kontorvejen er et nyt mål for Stine Pedersen, der efter flere år som ergoterapeut på et plejehjem, drømmer om et brancheskift. Hun ved endnu ikke, hvor hun ender. Det kan være på et advokatkontor, på et skolekontor eller noget helt tredje. Men hun ved, at hun ikke længere skal arbejde med syge mennesker, der kun bliver dårligere. Og nu har hun endelig papir på onlineuddannelsen og er i fuld gang med at undersøge markedet for elevpladser.

- Jeg valgte at tage uddannelsen online, så jeg ikke skulle sige mit job op og samtidig ikke have nogen elevplads på hånden lige bagefter. Det der med at være ledig gad jeg bare ikke, så denne her løsning var optimal for mig, fortæller Stine Pedersen, der har i sinde at fortsætte med arbejdet som ergoterapeut, indtil elevpladsen kommer i hus.

Frihed, fleksibilitet og forskel

Onlineuddannelser på Tietgen Business er for både unge og voksne, der drømmer om en erhvervsuddannelse. Efterspørgslen er stor, og området med onlineuddannelser går også kun én vej: Opad. Faktisk forventer onlinechef Jesper Eriksen fra Tietgen Business, at de vil se en stigning af onlineforløb på 20 procent de kommende år. Frihed og fleksibilitet tiltaler flere og flere.

- Vi har forløb fra 2 uger og helt op til 20 uger, og eleverne kan tilgå materialerne online 24-7 og få en uddannelse, der er på fuldstændig samme niveau som den fysiske undervisning. Det vil sige de samme fag, de samme krav og en eksamen med ekstern censor, så den eneste forskel er, at eleverne bare ikke møder ind på skolen, forklarer Jesper Eriksen og uddyber:

- 40 procent af vores elever har allerede papir på en praktikplads, når de kommer hos os, så det her med at tage en erhvervsuddannelse i en fysisk klasse, er der mange, der ikke kan. Måske vil deres nye arbejdsgiver gerne have dem i gang med det samme, eller måske er eleverne allerede i gang, men har brug for at blive opkvalificeret. Og her er en onlineuddannelse meget fleksibel, men minder selvfølgelig om almindelig skolegang, så det er en god idé at skaffe børn, kæreste og hund af vejen, mens man sidder og arbejder foran skærmen, påpeger onlinechefen.

Underviser af kød og blod

Lisbeth Nygaard Koertz er koordinator og onlineunderviser på Tietgen Business og en af dem, der i 2019 har været med til at uddanne de 350 elever bag skærmen. Mindst ét fysisk møde på skolen bliver det dog altid til, da første gang altid foregår på skolebænken i Lerchesgade.

- Vi vil gerne skabe relationer med eleverne, og det er også vigtigt, at de ser, at man er en underviser af kød og blod, inden de går i gang med undervisningen derhjemme. Efter det første fysiske møde foregår alt i det virtuelle rum over webinarer, hvor vi mødes én gang om ugen i hvert fag. Det handler typisk om at klæde eleverne på til den kommende opgave, fælles feedback og eventuelle udfordringer, fortæller Lisbeth Nygaard Koertz, som har haft onlineelever fra alle hjørner af Danmark og også fra Sverige, England og Frankrig.

Og det kræver faktisk en hel del at være elev hjemme bag skærmen ifølge onlineunderviseren:

- Der skal meget mere selvdisciplin til for at være onlineelev. I et klasselokale kan du mere møde ind og læne dig lidt tilbage og bare tage imod – det kan du ikke her. Du skal selv tage initiativ i onlineundervisningen, så du ikke risikerer, at der pludselig er gået to uger, for så bliver det svært at få indhentet det fortabte. Derfor sørger jeg også hele tiden for at følge op på, at eleverne er aktive i forløbet, siger Lisbeth Nygaard Koertz.

Hverdagen i den virtuelle verden

For Stine Pedersens vedkommende har hun fra start været indstillet på, at det ville være lettere presset for hende med et fuldtidsstudie og tre arbejdsdage om ugen. Men det har været alle fem uger værd, og selvom det meste er foregået i den virtuelle verden, har der også været fysisk kontakt.

- På introduktionsdagen blev vi inddelt i grupper, fordi vi skulle lave gruppeopgaver i løbet af ugerne, og vi har brugt hinanden til sparring både på Messenger, Skype og faktisk også i den fysiske verden, hvor vi selv har valgt at mødes. Så det har været dejligt, og jeg har aldrig følt, at jeg har siddet helt alene med det, forklarer Stine Pedersen, som også valgte at gå til eksamen i den virkelige verden, selvom gruppekammeraten valgte at gøre det online. Det er nemlig valgfrit, om man vil eksamineres på skolebænken eller på skærmen.

- Jeg har generelt følt mig meget tryg gennem hele forløbet, og det er da ingen hemmelighed, at jeg var meget spændt på det hele, inden jeg startede, for ville jeg bare være fuldstændig overladt til mig selv? Men sådan var det slet ikke, siger Stine Pedersen, der bestod begge eksamener i oktober 2019.

Skærm frem for klasseværelse

Den tydelige forskel på en onlineuddannelse og et skolebænksforløb er ifølge onlinechef Jesper Eriksen netop den fleksible og hurtige vej til at gennemføre en erhvervsuddannelse og blive klar til praktikplads. Fordelen ved et onlineforløb på Tietgen Business er også, at de kan starte hold op noget oftere, da de ikke har samme udfordringer, som når de skal samle 25 elever i en fysisk klasse. Og der er brug for hurtige og flere opstartsmuligheder. For de er også begyndt at se udfordringer med både unge og voksne, der har svært ved at møde op i klassen.

- Det kan være mennesker, der har social angst, eller nogle som måske bare ikke har specielt gode erfaringer med at gå i skole. Her har vi også et stigende antal, som efterspørger at sidde derhjemme bag en skærm frem for at møde op i et klasseværelse og markere sig på gammeldags vis. Så på den vej samler vi faktisk også nogle elever op, som er ved at falde fra i de fysiske klasser, men som vi så hjælper over på et onlineforløb, slutter Jesper Eriksen.

Annonce

Nysgerrig på onlineuddannelser?

Find mere information og se dine muligheder her

Onlinechef Jesper Eriksen fra Tietgen Business forventer en stigning af onlineforløb på 20 procent de kommende år.
Onlineunderviser Lisbeth Nygaard Koertz fra Tietgen Business møder elevernei det virtuelle rum flere gange om ugen.
Onlineuddannelser på Tietgen Business er for både unge og voksne, der drømmer om en erhvervsuddannelse.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.