Annonce
Middelfart

Fra grillbar til moderne konferencecenter: Avislæsere fik serveret krohistorie på Fjelsted Skov

60 betalende avisabonnenter fik onsdag aften serveret krohistorie på tre tallerkner på Fjelsted Skov. Forret fra 90'erne, hovedret fra 00'erne og dessert fra 10'erne. Foto: Mia Harm Madsen
Engang var Fjelsted Skov værtshus og grillbar og med hjælp fra brødrene Morten og Simon Frandsen er skovkroen på vej i en moderne og mere digital retning. Onsdag aften fik 60 af avisens abonnenter bogstavlig talt serveret krohistorie fra tre årtier.

Fjelsted: Megen steg er blevet serveret og mange konferencer er blevet afholdt, siden Anni og Peter Frandsen overtog Chick Grill på Store Landevej i midten af 1970'erne og senere overdragede den til sønnen Polle.

Siden har stedet haft mange navne, og "Hos Polle" og Fjelsted Skov er bare to af dem.

Onsdag aften var 60 af avisens betalende abonnenter så inviteret indenfor på kroen til avisens Café Stiften-arrangement med mad fra både fortiden og nutiden og til historier om analoge bookingsystemer og forvandlingen fra gammeldags kro til moderne konferencecenter. Til at fortælle de mange historier var to generationer Frandsen - far Polle og sønnerne Morten og Simon Frandsen, som i dag driver stedet.

- Problemet i starten var, at der ingen kunder kom. Der kunne godt gå dage, hvor den første kunde kom klokken 18. Og han ville bare have en øl, og det var det eneste, han skulle have. Heldigvis fandt vi ud af, at de lokale godt kunne bruge en del penge, og det første lange stykke tid overlevede vi på dem, der kom og spiste om aftenen og i weekenderne, fortalte Polle Frandsen om tiden, da grillbar og værtshus blev til kro og konferencested.

Polle Frandsen og hustruen Lis overtog kroen i 1981, og i 2007 kom den ældste søn Morten Frandsen til sammen med sin hustru Zinaida. I efteråret 2017 vendte også den yngste søn Simon Frandsen hjem og sluttede sig til familievirksomheden.

Annonce

Fra Chick Grill til Fjelsted Skov

Familien Frandsen overtog kroen på Store Landevej i 1976, dengang det hed Chick Grill. I 1981 overtog sønnen Polle kroen sammen med hustruen Lis, og siden har de to sønner Simon og Morten også sluttet sig til.

Morten er ældst og er uddannet både kok, tjener og sommelier, mens Simon er uddannet cand. negot ved Syddansk Universitet. I dag har Polle Frandsen efterhånden trukket sig ud af den daglige drift af kroen, men tager stadig del i vedligeholdelses- og renoveringsarbejdet.

Omkring 80.000 gæster har i 2019 besøgt Fjelsted Skov, og 18.000 af dem overnattede. Kroen har i alt 78 værelser, og den populære fredagsbuffet trækker 80-120 gæster til hver uge.

Mad fra flere årtier

Ferskrøget laks med citronspring fra 90'erne, anderilette og selleripuré fra 00'erne og en moderne dessert med kokos, malto og ananas på chiffon fortalte sammen med Polle, Morten og Simon Frandsen historien om, hvordan det familieejede sted på Store Landevej er trådt ind i en ny og mere moderne og digital tid. Blandt andet er digitale infoskærme og nye gulvtæpper på listen over ting, der skal ske i 2020.

- Nu skal i lige se et system til booking af selskaber, som har fungeret lige siden 1976. Først den sidste dag i december 2017 blev den her bog overtaget af det digitale, kunne yngste Frandsen, Simon, fortælle om den bog, som personalet i mere end 40 år brugte til at holde styr på selskaber, vagtplaner og hvilke gæster, der skulle have serveret tobak, og hvem der skulle have serveret hvilken likør.

- Det tog godt tre måneder på deltid at flytte de godt 750 reservationer, der var i bogen over til vores nye digitale bookingsystem. Konfirmationer booker man jo flere år i forvejen.

Ifølge Simon Frandsen, som i dag har ansvaret for det digitale bookingsystem tog det tid at lære de ansatte at gå fra analog til digital booking.

- Vi snakker stadig om bogen. Det var på mange måder mere simple tider. Skriver man først forkert i det nye system, går det galt. Bliver en hovedret registreret forkert, ender bestillingen måske først hos køkkenet 10 dage efter selskabet var her. Det er ikke sket endnu, og heldigvis for det, for vi har dage, hvor vi har over 800 serveringer.

Efter de tre serveringer var de 60 læsere rundt på kroen og fik flere gamle anekdoter og gode historier fra både fortid og nutid.

Simon Frandsen trådte ind i familievirksomheden Fjelsted Skov i efteråret 2017 og kort tid efter blev det analoge bookingsystem skrottet til fordel for et digitalt. Foto: Mia Harm Madsen
Café Stiften-arrangementet var en del af avisens 10-10-tur, hvor redaktionen i løbet af 10 dage laver avis fra 10 forskellige steder i kommunen. Foto: Mia Harm Madsen
Efter mad og historier fra de tre Frandsen-mænd var læserne inviteret på rundtur på kroen. Foto: Mia Harm Madsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce