Annonce
Erhverv

Fra gartner til beauty-købmand: Beautycos er på væksteventyr

Henrik Juhl Asmussen og PR-medarbejder Louise Iversen fra Beautycos har sammen med resten af deres team skabt et venligt brand for virksomheden. Foto: Nils Svalebøg
Det går godt for virksomheden Beautycos med stifter og direktør Henrik Asmussen i spidsen. Succesen er ikke kommet af sig selv, og siden stiftelsen i 2008 har Beautycos skiftet identitet fra branchens bad boy til leverandørernes og kundernes ven.

Det var noget af et karriereskift, Henrik Asmussen foretog for godt 10 år siden. I 16 år solgte han blomster hos blomstergrossisten Gasa Group, men han havde andre ambitioner. Derfor grundlagde han i 2008 Beautycos, der i dag sælger alt inden for skønhedsprodukter i ni fysiske butikker i hele landet og over nettet.

Det seneste regnskab for Beautycos viser et billede af en virksomhed, hvor det går godt. I 2018 havde virksomheden et overskud på 12,7 millioner kroner før skat, hvilket var 43 procent mere end året forinden.

Henrik Asmussen fremhæver nye butikker og et øget markedsføringsbudget som årsager til, at det går så godt. Mest af alt skyldes succesen dog det personale, han over tid har fået sammensat.

- Vi er oprigtige, og vi er fagnørder, som elsker det, vi gør. Det er derfor, vi er nået hertil, understreger Henrik Asmussen.

Beautycos adskiller sig fra lignende virksomheder, ved at den driver fysiske butikker med en netbutiks priser. Derfor går der lang tid, før dens butikker, der alle er betjent af uddannet fagpersonale, tjener penge, og det kan kun lade sig gøre, fordi den tjener godt på onlinesalg.

- Nogen vil måske undre sig over, at vi smider gode penge efter dårlige. Vi gør det, fordi vi tror på, at det er den høje service, vi skal overleve på, forklarer Henrik Asmussen.

Annonce

- Vi er oprigtige, og vi er fagnørder, som elsker det, vi gør. Det er derfor, vi er nået hertil.

Henrik Asmussen

"Vær din frisør utro"

Da Henrik Asmussen begyndte, oplevede han et stort pres fra den etablerede branche, der mente, han ikke fulgte loven ved at sælge parallelimporterede varer. Han fulgte dog alle love, og som et modsvar på branchen, der forsøgte at presse ham ud, brandede Beautycos sig som branchens rebel.

- Vores image er totalt anderledes nu, end da vi startede. Vi havde været i modvind, og det spillede vi på ved at lave radioreklamer, hvor frisører hulkede, og vi havde sloganet "vær din frisør utro". Vi havde fået mange tæsk, så vi havde lyst til at give lidt tilbage, fortæller Henrik Asmussen.

Da Beautycos med tiden fik etableret sig som en god forretning, ville leverandørerne gerne være med, og det rebelske image er for længst væk. I dag har Beautycos vokset sig til en af de helt store spillere i salget af primært skønhedsprodukter.

Flere saloner

En af dem, der har været med til at skabe Beautycos' nye identitet, er Louise Iversen. Hun blev ansat i april 2018 og har siden da fået titlen som PR- og social media manager.

- Vi vil gerne have et image som en ven, der kommer med tips og tricks til alt inden for skønhed og livsstil. Selvfølgelig skal vi også tjene penge, men vi vil gerne gøre det i en god ånd i samarbejde med kunderne og deres ønsker, forklarer Louise Iversen.

Den filosofi fører Beautycos ud i livet blandt andet ved at sidde klar ved telefonerne og på mail alle ugens dage, og den er begyndt at benytte influencers på Instagram til at sprede kendskabet til Beautycos i øjenhøjde med mulige kunder.

Virksomheden regner også med at udvide antallet af frisørsaloner, der i dag kun tæller en enkelt i Vejle. Idéen er at have saloner, hvor der bruges mere tid på kunden end normalt i rolige omgivelser. Samtidig giver det Beautycos mulighed for at præsentere nogle af dets produkter for kunderne.

- Salonerne er blandt andet det næste led i den oplevelsesøkonomi, vi har i dag, hvor kunden forventer oplevelser, når de shopper og samtidig ønsker noget ud over det sædvanlige. Der skal være en overraskelsesfaktor inkluderet. Det er ikke længere nok bare at have dag-til-dag levering, for det har alle i dag, pointerer Louise Iversen.

Beautycos

Beautycos blev stiftet som anpartselskab i 2012 af Henrik Asmussen, men eksisterede som personlig ejet siden 2008.

I juni 2019 fremlagde Beautycos et regnskab, der viste, at den kom ud af 2018 med overskud på 12,7 millioner kroner. Det er det bedste regnskab, virksomheden har produceret, siden dets start. Virksomheden har siden 2012 øget dets egenkapital fra 1,2 millioner til 32 millioner kroner.

I dag har virksomheden omkring 100 ansatte, hvoraf halvdelen er fagpersonale og kundeservicemedarbejdere, og den anden halvdel arbejder som pakkere på lageret i Odense.

Henrik Asmussen ejer desuden halvdelen af søstervirksomheden Beautycos Kbh, hvor Christian Hartzberg er medejer.

I starten havde Beautycos fokus på hårpleje, men med tiden har virksomheden udvidet sortimentet: Hudpleje, makeup, parfumer og sågar mobilcovers, høretelefoner og kosttilskud er nu en del af forretningens mere end 30.000 varenumre.

Beautycos' webshop kan findes på adressen www.beautycos.dk.

Klar til Amazon

I dag har Beautycos ni butikker over hele landet. Senest åbnede den en butik i Randers, og virksomheden håber at have en ny butik klar i København, inden julesalget begynder.

Der lurer dog en udfordring i horisonten, for Henrik Asmussen forudser en stor konkurrent i den amerikanske gigant Amazon, der er ved at etablere et lager i Hamborg.

- Vi kan sagtens hamle op med Amazons priser, men Amazon har også et stærkt brand. Derfor skal vi sørge for, at kunderne vælger os, og der slår vi os op på hurtighed, nærhed og danske kvaliteter.

- Kan den gode udvikling fortsætte?

- Ja, det er da i hvert fald vores mål. Hvis vi fortsætter med at bruge samme mængde energi og ressourcer på at være tæt på kunderne, som vi gør nu, kan vi næsten ikke ødelægge det for os selv, konstaterer Henrik Asmussen.

Når Beautycos' nye saloner står klar i 2019, kommer Henrik Juhl Asmussen til at have omkring 100 ansatte. Halvdelen er fagpersoner og kundeservice, den anden halvdel er pakkere på lageret i Odense. Foto: Nils Svalebøg
Beautycos har gennem årene oprettet samarbejder med flere store mærker som Babor, Richmond, Finch og Inglot. Sidstnævnte er de eneforhandler på i Danmark. Foto: Nils Svalebøg
Henrik Juhl Asmussen og PR-medarbejder Louise Iversen fra Beautycos. Her står de foran butikken i Klaregade. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce