Annonce
Sydfyn

Forslag: Folk på offentlige ydelser får to uger fri i sommerferien

Karl Magnus Bidstrup (AL), der er medlem i byrådet og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, er kommet med et forslag i udvalget om, at folk på offentlige ydelser i to uger i juli kan blive aktiveringsfri. Så kan forældre holde mere fri med deres børn, lyder begrundelsen. Arkivfoto: Andreas Bastiansen
Står det til byrådsmedlem Karls Magnus Bidstrup (AL) skal folk på kontanthjælp, integrationsydelse eller uddannelseshjælp have mulighed for en pause fra aktiveringsræset. Forslaget er godkendt i Beskæftigelses- og Ingegrationsudvalget og er nu sendt videre til administrationen.

Svendborg: To ugers fri selvom du er på offentlige ydelser. Sådan lyder et forslag i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Svendborg Kommune.

Idémanden bag forslaget er byråds- og udvalgsmedlem Karl Magnus Bidstrup fra Alternativet, som gerne ser, at folk på integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp får to såkaldt aktiveringsfrie uger i sommerferiens højsæson - uge 29 og 30.

- Vi har et voldsomt rigidt beskæftigelsessystem. I Alternativet synes vi, at vi har en forpligtigelse til at lempe det lidt, siger Karl Magnus Bidstrup om partiets forslag, som udover i Svendborg også er bragt på dagsordenen i Albertslund og Vordingborg Kommune.

For som det ser ud i dag, har folk på integrationsydelse ikke ret til ferie i integrationsperioden, og kontant- og uddannelelseshjælpsmodtagere har først ret til ferie efter 12 måneders uafbrudt forløb. Det er ikke optimalt, mener Karl Magnus Bidstrup. Især ikke, hvis der er børn inde i billedet.

- Idéen til det her kommer også af, at vi synes, at børnene også skal kunne holde ferie med deres forældre, selvom de er på ydelser, fortæller Karl Magsnus Bidstrup.

Annonce

- Vi har et voldsomt rigidt beskæftigelsessystem. Vi synes, vi har en forpligtigelse til at lempe det lidt.

Karl Magnus Bidstrup, Byrådsmedlem, Alternativet

En gråzone

Ferie er måske så meget sagt. For det er med nogle forbehold, at folk på ydelser kan holde fri.

Først og fremmest skal det gøres klart, at det er aktiveringsfri og ikke sommerferie - at rejse til udlandet er stadig forbudt. Hvis nogen fritages fra undervisningen på Lærdansk skolen, skal der alligevel laves en hjemmeopgave. Borgere i virksomhedspraktik kan kun få fri efter aftale med virksomhed og konsulent. Folk, der mangler job, skal stadig reagere på indkomne jobtilbud.

Kan man overhovedet kalde det fri?

- Jeg håber da, det bliver sådan. Men årsagen til de principper, er, at det er en gråzone. Det er nationalt vedtaget lovgivning, som er meget rigidt, så vi er nødt til at skrive os ud af, at det her ikke er ulovligt, siger Karl Magnus Bidstrup, der pointerer, at nogle andre kommuner allerede har en aktiveringsfri ordning.

- Man skal reagere på indkomne jobtilbud, ikke nødvendigvis søge dem i de to uger, og borgeren vil ikke blive sendt i aktivering - altså nyttejob eller praktik, siger Karl Magnus Bidstrup og tilføjer.

- Det bliver måske ikke ligesom at holde ferie, men det bliver så godt, som det kan inden for rammerne.

God velvilje

I udvalget var der enighed om at gå videre med forslaget. Derfor er det godkendt, hvilket betyder, at administrationen nu skal kigge på det. Herfra kan det gå i to retninger, fortæller udvalgsformand Pia Dam.

- Enten kommer administrationen med en indstilling til, at det godt kan lade sig gøre. Eller også finder de ud af, at vi ikke kan på grund af loven, siger Pia Dam.

Både Karl Magnus Bidstrup og Pia Dam mener dog, at der er gode chancer for, at forslaget går igennem.

- Grunden til vi er ret enige om det i udvalget, er, at vi gerne vil tænke på de mennesker, der har børn. Så kan børnene blive taget ud af institutionerne og opleve, at de har lidt sommerferie med deres forældre. Det synes vi, er vigtigt, fortæller Pia Dam.

Formand i Beskæftigelse- og Integrationsudvalget, Pia Dam (S), fortæller, at udvalget var enige om at gå videre med et forslag om, at folk på offentlige ydelser kan få to uger fri i juli. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sydfyn

5G modstander i chok

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];