Annonce
Film

Forsker om støtte af 'Jagtsæson': FilmFyn bør omprioritere støttekronerne

Forsker i medievidenskab, Heidi Philipsen, mener at filmfondenes støttekroner bør omprioriteres, så flere ukendte ansigter får mulighed for at udvikle dansk film. Foto: Sophie Bech
Forsker i medievidenskab, Heidi Philipsen, mener, at FilmFyn skal være mere modige i måden at støtte film på, så det ikke er den samme type film, der bliver vist i biograferne igen og igen. FilmFyn er uenig.

Den biografaktuelle film, "Jagtsæson", der fik dårlig kritik af anmelderne, men har fundet vej til publikums hjerter, har modtaget 2,5 millioner kroner i støtte af FilmFyn.

Det er et problem, mener Heidi Philipsen, der er forsker i medievidenskab på SDU. For selv om komedien har solgt det største antal billetter i løbet af en åbningsweekend i år, mener hun, at anmelderne har ret i at kræve en vis kvalitet.

Og det får man ikke i komedier som "Klassefesten" og "Jagtsæson".

- Det er stereotype klichéskårne karakterer, som alle er meget forudsigelige, siger Heidi Philipsen.

- PÅ SDU underviser jeg manuskriptforfattere, og selv om de er under uddannelse, kunne en del af dem have gjort det bedre, end det "Jagtsæson" leverer, siger hun.

- Dansk film er public service. Vi er virkelig priviligeret at være en nation, der støtter film. Derfor skal de film, der får støtte, også være nyskabende og dannende, siger Heidi Philipsen.

Hun synes, at FilmFyn og de selskaber, der sidder med støttekronerne, bør omprioritere måden, de støtter film på. Og i stedet for at støtte film som "Jagtsæson", burde støtte filmskabere, man ikke nødvendigvis kender, men som laver mere komplekse film.

- Jeg synes, det er umodigt, at det er de samme instruktører, manuskriptforfattere og skuespillere, der gang på gang får chancen. Det kræver mod at støtte komplekse film, som måske ikke tjener så mange penge ind. Men det er filmfondenes ansvar, siger hun.

Annonce

Det er umodigt, at det er de samme instruktører, manuskriptforfattere og skuespillere, der gang på gang får chancen, siger forsker ved SDU, Heidi Philipsen.

FilmFyn er uenig

Klaus Hansen, der er administrerende direktør i FilmFyn, er uenig med Heidi Philipsen. Han synes netop, at en film som "Jagtsæson" opfylder de krav, filmfonden har fået stillet fra blandt andre politikerne i de kommuner, der lægger penge i fonden.

- Vi opfylder kravet om at støtte film, der skal ramme et bredt publikum, siger han.

Han synes ikke, at man kan nøjes med at se på en enkelt film, når man vurderer om filmfondens støttepenge bliver brugt rigtigt.

- Det er nødvendigt at se på den samlede portefølje i et år. Den diversitet, vi har i det samlede portefølje, viser, at vi ikke er bange for kompleksitet og satsninger, siger han og henviser til film som "Stille hjerte" af Bille August og "MGP-Missionen" af Martin Miehe-Renard.

Udenlandsk ros

Heidi Philpsen er bange for, at hvis dansk film ikke udvikler sig og bliver mere nyskabende, begynder publikum at vælge danske film fra og amerikanske film til.

- Vi er alle afhængige af, at dansk film udvikler sig. Det er en del af vores kultur og giver os mere komplekse billeder af, hvordan verden hænger sammen.

Netop kompleksiteten mener Heidi Philipsen, at dansk film skal holde fast i.

- Dansk film får ros i udlandet, fordi vores karakterer er komplekse. Som Sarah Lund i "Forbrydelsen". Det er en karakter med nuancer og én, vi kan lære af.

Hun tror, at danskerne automatisk vil begynde at vælge de stereotype komedier fra til fordel for en mere kompleks humor:

- "Den eneste ene" og "Ternet Ninja" er gode eksempler på, at publikum gerne vil have intelligent humor, og at det er muligt at lave intelligente komedier.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Klima. Odense uden CO2 i 2025

Annonce