Annonce
Sydfyn

Forsker: Brug facebook og snak sammen

Sociolog, lektor ved Center for Landdistrikstsforskning ved SDU Pia Heike Johansen. Foto: SDU
Transport til centerbyer er generelt ikke det store problem - derimod er transporten mellem landsbyer svær at få styr på, viser rapport fra Center for Landdistriktsforskning

Ved nytårstid luftede Venstrepolitikeren Ulrik Kølle ideen om mere samkørsel på Langeland i Fyns Amts Avis. Forleden skrev Jette Purup en klumme om at blaffe, og før jul tog journaliststuderende Mille Harritsø Winther hele øen rundt på tommelfingeren istedet for at vente på bussen og skrev om det i Øboen.

I valgkampen i efteråret 2017 var transport på øen et stort tema, men et forsøg med at få busserne fra Lohals og Bagenkop til at køre ind i Rudkøbing på Engdraget er opgivet igen, fordi ruten blev benyttet for lidt. Andre initiativer er der ikke taget på transportområdet.

Det ser ud som om transport på landet er besværligt, men ikke på alle måder, mener forsker.

Pia Heike Johansen er sociolog og lektor ved Center for Landdistriktsforskning på SDU. I 2016 var hun med til at lave en rapport om smart transport på landet, hvor man undersøgte transportinitiativer, der forbinder land, by og lokalsamfund i landdistrikterne.

- En af konklusionerne i vores arbejde var, at det ikke var det store problem at komme til centerbyerne. Det, der var den virkelige udfordring, var at komme rundt mellem landsbyerne og lokalsamfundene. For eksempel at komme fra sin landsby til fodboldtræning i nabolandsbyen, siger Pia Heike Johansen.

- Dels var der ingen busser mellem landsbyerne, dels var der ofte fjernet stier og genveje på grund af strukturændringer i landbruget, og det gør det vanskeligt at komme rundt. Så alene stier og genveje i landskabet er en store hjælp for de bløde trafikanter.

Det er ikke nødvendigvis vanskeligt at løse transportproblemer.

- Man kan for eksempel spørge hinanden. Der er mange landsbysamfund, hvor der ikke længere er købmand, skole eller forsamlingshus og derfor ikke noget uforpligtende mødested. Alligevel viser en stor interviewundersøgelse, at 70 procent af de, der bor i lokalsamfundet dagligt taler med andre i lokalsamfundet, så måske skal man bare spørge hinanden, om de vil med, eller om de vil hjælpe, siger hun.

- Det kan være vanskeligt og dyrt at lave alle mulige konstruktioner med forskellige apps. Langt de fleste især ældre er på Facebook. Så hvorfor ikke bare bruge facebook til at aftale samkørsel, spørger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce