Annonce
Odense

Forsøgte at undgå letbane-forsinkelse: Kombineret byggeri var for farligt

AP Pensions to store karréer skal nu bygges, før Odense Letbane får adgang til området. Oprindeligt var det meningen, at letbanen i området skulle bygges først. Illustration: AP Pension

Odense Kommune forsøgte til det sidste at undgå en forsinkelse af letbanens driftsstart og undersøgte blandt andet muligheden for at kombinere byggeriet af to store karréer med anlæggelsen af de omkring 200 meter letbane på samme sted.

Flere mulige løsninger har været i spil for at undgå den forsinkelse af letbanens driftsstart, som nu er en realitet.

Letbanen vil nu først kunne tage imod passagerer efter sommeren 2021. Og det skyldes ikke mindst, at letbanen bliver nødt til at vente på, at AP Pension får bygget de to nye karréer mellem Overgade og Vestergade, der skal ligge ovenpå de to parkeringskældre, som ikke fik lagt dæk på til tiden.

Det betyder konkret, at Odense Letbane først kan få adgang til strækningen på omkring 200 meter den 1. juni 2020 og ikke - som hidtil planlagt - den 1. maj i år.

Ifølge stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen forsøgte Odense Kommune og Odense Letbane til det sidste at finde en løsning for at undgå en forsinkelse.

- Det er lidt ligesom at komme til et uheldssted, hvor det først handler om at stoppe ulykken og så forsøge at redde patienten, siger Stefan Birkebjerg Andersen, der peger på, at der var flere løsninger i spil.

En af de muligheder, der blev undersøgt mest tilbundsgående, var en kombination af byggeriet af de to karréer og letbanen. Men den endte med at blive fravalgt, fordi det ville indebære en øget risiko for uheld på byggepladsen og desuden gøre en af Danmarks mest komplekse byggepladser endnu mere kompleks.

- Efter kontrakten har AP Pension 15 måneder til at bygge de østvendte facader, der peger ud mod letbanen. Vi har forsøgt at afsøge muligheden for, at vi kunne bygge letbanen samtidigt med, at de østvendte facader på de her ret store karréer blev bygget. Vi har blandt andet haft kigget på, om man kunne lave en overdækning over dem, der skulle arbejde med letbanen. Men vi har måttet konstatere, at det rent byggeteknisk og ikke mindst sikkerhedsmæssigt ikke har kunnet lade sig gøre, siger Stefan Birkebjerg Andersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Kerteminde For abonnenter

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Annonce