Annonce
Faaborg-Midtfyn

Fornem start: Ådalscenen er klar til nye koncerter

Årslev Harmoniorkester gav Ådalscenen en koncert i indvielsesgave. Den er nu pakket ud. Foto: AP. Andersen
Det er knap et år siden, at Ådalscenen blev indviet, og i august venter der så nye koncerter.

Gislev: På Slaget 12, The Spacemakers og Caper Clowns, det er, hvad der venter på Ådalscenen i Gislev den 31. august 2019 fra klokken 16 til 24.

Her skrives der endnu et kapitel i scenens historie, efter at den blev indviet i august 2018 med en folkefest, hvor godt 1000 mennesker deltog.

Idéen til scenen blev skabt tilbage i 2013, og i 2015 kom Frands Jeppesen med idéen og tegningen til det ambitiøse scene-projekt.

Ådalscenen er bygget op omkring et otte meter højt og 14 tons tungt tårn, som tidligere var en del af en vindmølle. 2,1 millioner kroner har Ådalscenen kostet - og derudover er der lagt mindst 1500-1600 frivillige arbejdstimer i projektet.

I starten af maj blev den første hele sæson indviet med folkedans, fællesspisning og koncert, og siden har scenen også dannet rammen om den 19. udgave af Gislev Musik Festival, koncert med Årslev Harmoniorkester, og senest har H.C. Andersen Paraden været forbi for at underholde mere end 300 fremmødte.

Det sidste halve år har bestyrelsen bag Ådalscenen prioriteret udstyr højt og investeret små 100.000 kroner i det, så der kun skal lejes lyd- og lysudstyr til større arrangementer, oplyser AP Andersen fra Ådalscenens bestyrelse.

Et sådan arrangement venter den 31. august, og billetter kan købes allerede nu. De koster 305 kroner inklusiv gebyr, og der vil dagen igennem være salg af mad og drikke. Man kan følge med i dette arrangement og andre på Facebook-siden Ådalscenen i Gislev.

Annonce
Torben Iversen og H.C. Andersen Paraden var forleden forbi Ådalscenen i Gislev. Det blev en stor succes. Foto: AP Andersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce