Annonce
Fyn

Formidabel festival for de få: Højdepunkterne stimlede sammen på Jaiyede

Marja Burchard på vibrafon i tyske Embryo var ét af mange højdepunkter på Jaiyede Festival 2020. Foto: Simon Staun
Tredje omgang Jaiyede Festival foregik denne weekend på Teater Momentum i Odense. 90 publikummere nød lørdag et imponerende musikalsk tag-selv-bord med retter for enhver smag.
Annonce

Musik: Hvem gider knokle i månedsvis for at arrangere en festival, hvor der over to dage kommer under 200 publikummere? Svaret er Casper Schärfe og hans hold af ihærdige frivillige på Teater Momentum, som af oprigtig kærlighed til grænseoverskridende musik og livekoncerter stædigt har hold fast i Jaiyede Festival, der den forgangne weekend blev afholdt for tredje gang.

Fredag var der tre bands på programmet, og lørdag stod hele fem bands klar til at forkæle et modent, velopdragent, opmærksomt lyttende og ikke mindst ofte afsprittet publikum.

Fynske Martin Rude debuterede i duoen Rude/Skøtt med trommeslageren Jakob Skøtt, der senere på aftenen optrådte med sit band Causa Sui. Foto: Simon Staun


Det var superfedt på trods af, at salen kun var halvt fyldt og folk sad ned. Man kunne fornemme, at det kogte de rigtige steder i sættet. Hele festivalen er en god blanding af at være hyggelig uden at blive kedelig eller forudsigelig.

Jakob Skøtt, Causa Sui


Man skal aldrig bedømme en koncert på antallet af publikummere, og allerede fra første optræden lørdag klokken 17.00 med den koncertdebuterende duo bestående af guitaristen og kontrabassisten Martin Rude samt trommeslageren Jakob Skøtt åbenbares får man færten af, at det bliver én af de dage. Altså de dage, hvor samtlige sanser får en på sinkadusen.

Rude og Skøtt spiller tre numre i den halve time, de har til rådighed, og især sidste nummer med Rude på kontrabas spreder gode vibrationer på stolerækkerne, hvor alle grupper af gæster har en ledig stol mellem sig.

Den gambianske musiker Dawda Jobarteh var ikke kun en musikalsk åbenbaring. Hans smilende væsen varmede hele salen op. Foto: Simon Staun

- Det var som altid en fornøjelse at spille på Momentum på trods af nervøsitet for at spille en fuldstændigt improviseret koncert uden at øve. Vi kunne mærke publikums velvilje, som gjorde det muligt at slappe af, siger Martin Rude efter koncerten, hvor en portugisisk publikummer spørger ind til pickuppen på kontrabassen.

Ramt i sjælen

Mellem samtlige koncerter gentager Casper Schärfe retningslinjerne om at gå den rigtige vej ud af salen, om ikke at være flere end 35 i foyeren og baren, om at sidde klar fem minutter før koncertstart og forlade Momentum senest ved midnat. Publikum lytter og efterlever til punkt og prikke formaningerne.

Casper Schärfe, der har booket programmet til årets Jaiyede Festival, gik før alle koncerter på scenen og remsede corona-retningslinjerne op. Foto: Simon Staun

Den gambianske koraspiller Dawda Jobarteh og den danske trommeslager Stefan Pasborg understreger på rørende vis, hvordan musik er eliksiren, der kan lime mennesker sammen på trods af hudfarve og oprindelse.

Dawdas smilende væsen er umulig ikke at blive berørt af, lige som Stefans polyrytmiske evner er af en anden verden. Deres håndtering af Adeles ”Hello” er fascinerende og øjenåbnende med bunkevis af referencer og greb hentet både i den vestafrikanske griot-tradition samt moderne jazz.

Dawda har publikum i sin hule hånd og smider en trumf, da han begynder at stemme de 21 strenge på koraen og muntert fortæller, at han er inspireret af danske Niels Hausgaard, som i Dawdas øjne stemmer mere, end han spiller.

Både Dawda og Stefan er ufatteligt kompetente på deres instrumenter, og deres optræden bliver nærmest ikke mere i Jaiyedes ånd. ”Better Get Hit in Your Soul” hedder et nummer, parret indspillede på deres udgivelse fra 2016, som blot bærer deres navne. Sangtitlen rammer plet på Momentum, hvor en kvinde bag mig overmandes af både stemning og musik og græder højlydt undervejs.

Annonce

Tysk Velvet Underground

Karl Hector & the Calhouns skulle egentlig have lukket ballet, men har byttet tid med Embryo. Tre af medlemmerne er en del af begge grupper, som også på nærmest alle parametre er skræddersyede til Jaiyede. Guitaristen JJ Whitefield er langhåret, har snotbremse-overskæg og er iført en psykedelisk orange skjorte med congas-trommer som mønster. Den slags kan man ikke finde på.'

JJ Whitefield er guitarist i både tyske Karl Hector & the Malcouns og Embryo. Foto: Simon Staun

Hvis man skal forsøge at beskrive musikken, kan det være lyden af The Velvet Underground parret med The Doors med et stænk afro-beat og jazzet legesyge som garniture. Sangen ”Mother Seletta” er et vanedannende trip, hvor Whitefield viser sig format på guitaren, mens keyboard- og orgelspilleren Marja Burchard vækker minder om Nico med sin drømmende, meditative vokal.

Efter den overrumplende optræden er der tid til det, mange i pauserne har omtalt som festivalens hovedkoncert. Den med lokale Causa Sui, der ikke har optrådt i hjembyen siden 2013. I de 57 minutter, kvartetten får lov at indtage gulvet, præsenterer den fire nye melodier, ”Echoes of Light”, “Szabodelico”, “Under the Spell” og “Vibratone”, der udkommer senere på året, samt fem ældre sange.

Lydniveauet har fået et markant gok i nødden, men det er ikke nok til at overdøve jubelbrølene bag mig.

Annonce

Musikalsk genfødsel

Causa Sui bevæger sig hjemmevant i både den jazzinspirerede støjrock og i en psykedeliske surf- og stenerrock, hvor den repetitive flair til tider udvikler sig til hypnotisk dronemusik.

De fire medlemmer fik hver deres Long Island Iced Tea inden koncerten, og selv om den er kendt for sit høje alkoholindhold, slår den ikke lige så hårdt som Causa Sui, der tilbagebetaler den massive hyldest med en mesterlig version af ”Homage” fra 2013-udgivelsen ”Euporie Tide”, hvorfra ”Mireille”, ”The Juice” og ”Ju-Ju Blues” også er støvet af.

De fire medlemmer i Causa Sui, her guitarist Jonas Munk og trommeslager Jakob Skøtt i baggrunden, fik serveret store Long Island Iced Tea inden koncerten. Foto: Simon Staun

Blandt de titler er det oplagt at lade sig inspirere af ”Euporie Tide” (den græske gudinde af overflod hed Euporie red.), efterhånden som euforien skyller gennem lokalet.

Selv om kvartetten spiller dens blot anden koncert i 2020 blomstrer den musikalske symbiose. Der sættes ikke en finger forkert i det forpustende klimaks i ”Ju-Ju Blues”, hvor der kompetent veksles mellem brutale udbrud og diametralt modsætninger med små kælne passager.

- Fuuuuuuuuck, det var fedt, råber en mand bag mig, da bandet forlader scenen.

Det er bandmedlemmerne sådan set enige i.

- Det var superfedt på trods af, at salen kun var halvt fyldt og folk sad ned. Man kunne fornemme, at det kogte de rigtige steder i sættet. Hele festivalen er en god blanding af at være hyggelig uden at blive kedelig eller forudsigelig, konstaterer trommeslager Jakob Skøtt, inden tyske Embryo sætter punktum for årets Jaiyede.

Det tyske bandnavn og de mange improviserede øjeblikke undervejs sætter gang i mange tanker. Mange ting blev født på årets Jaiyede. Både Rude og Skøtt debuterede, ligesom Causa Sui løftede sløret for fire nye numre og de to tyske bands optrådte for første gang i Odense.

Efter en langhåret intro med bedeklokker, gonger og raslekæder træder Embryos multimusikalske omdrejningspunkt, Marja Burchard, i karakter bag vibrafonen, som fylder godt på scenegulvet. Hendes far Christian Burchard dannede Embryo i 1969, og hun fører bandets eklektiske verdensmusik videre med et eminent hold af musikere.

I foyeren var der dj i pauserne og stor forståelse for, at der kun måtte være 35 personer i lokalet. Foto: Simon Staun

Hendes kroniske smil og entusiasme er umulig ikke at blive grebet af, og hendes kolleger betragter hende lige som publikum med lige dele benovelse og ærefrygt.

De 50 minutter i selskab med Embryo føler som en musikalsk genfødsel eller et ceremonielt renselsesritual, der overflødiggør håndsprit. Alligevel tager de fleste et sprøjt, inden de stimler sammen foran Momentum-indgangen og taler om, hvor mindblowing festivalen – igen - var.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce