Annonce
Sport

Formel 1 annoncerer planer om grandprix i Miami

Mark Brown/Ritzau Scanpix
Miami kan i 2021 blive værtsby for endnu et amerikansk grandprix i motorsportens kongeklasse.

Formel 1 kan være på vej til Miami.

I en pressemeddelelse oplyses det, at arrangørerne bag Formel 1 har lavet en forhåndsaftale med NFL-holdet Miami Dolphins om, at der i 2021 skal afholdes et grandprix på en speciallavet bane omkring Dolphins' hjemmebane, Hard Rock Stadium.

Bystyret i Miami, der skal godkende planerne, før løbet bliver en realitet, vil stemme om det på et møde 28. oktober, lyder det.

- Vi er glade for at kunne annoncere, at Formel 1 og Hard Rock Stadium er blevet enig om en forhåndsaftale om at være vært for det første Formel 1-grandprix i Miami nogensinde ved Hard Rock Stadium, siger Formel 1's kommercielle direktør, Sean Bratches, og næstformand og administrerende direktør i Miami Dolphins og Hard Rock Stadium Tom Garfinkel i en fælles udtalelse.

- Vi er dybt taknemmelige over for fans, folkevalgte politikere og den lokale turistindustri for deres tålmodighed og støtte i løbet af denne proces. Vi ser frem til at bringe verdens største motorsportsfænomen til en af verdens mest ikoniske og glamourøse områder for første gang.

Hvis grandprixet i Miami bliver en realitet, vil der være to amerikanske løb i Formel 1-kalenderen, der i forvejen tæller et grandprix i Austin, Texas.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce