Annonce
Indland

Formand om chaufførers kørsel: Rystende - jeg troede ikke, det var så udbredt

I hver sjette ulykke med alvorligt tilskadekomne er et erhvervskøretøj involveret. Det viser tal fra Vejdirektoratet. Ifølge Havarikommissionen har varebiler tre gange større risiko for at blive involveret i trafikulykker, end personbiler har. Arkivfoto: Robert Wengler

Transportministeren vil skærpe straffen for at bruge håndholdt teleudstyr under kørsel.

Det er ikke altid vejens forløb og de øvrige bilister, der er i fokus, når erhvervschauffører i lastbiler, varevogne eller personbiler kører rundt i landet.

Således er det hele 17 procent af erhvervschauffører, der ofte eller en gang imellem læser sms'er, mails eller indhold på nettet, mens de kører i trafikken.

Det viser en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension præsenterer onsdag. Det skriver de i en pressemeddelelse.

1051 chauffører har deltaget i undersøgelsen.

- Der kan ske store skader, hvis en erhvervschauffør i en fuldt læsset varevogn eller en lastbil overser en bilkø eller cyklister i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Han påpeger, at uopmærksomhed hvert år er skyld i hver tredje dødsulykke i Danmark.

Annonce

- Troede ikke det var så udbredt

Hos 3F, der organiserer tusindvis af danske chauffører, ser man meget alvorligt på tallene.

- Det er rystende. Jeg var godt klar over, at det foregår i trafikken i det hele taget, men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt blandt erhvervschauffører, siger Jan Villadsen, formand for Transportgruppen i 3F

Han er ikke imod lovmæssige initiativer, hvis det viser sig at have effekt, men han ser gerne, at man sætter ind med kampagner.

- Ligesom man gjorde med spirituskørsel. Der her er jo mindst lige så farligt.

Jan Villadsen vil tage problemet op med sine medlemmer, når Transportgruppen holder stormøde i slutningen af september.

Kan ikke lade, det er mit kontor, jeg keder mig

I undersøgelsen har man også spurgt, hvorfor chaufførerne foretager sig uopmærksomme handlinger bag rattet.

19 procent svarer, at det er fordi, de ikke kan lade være, mens 22 procent begrunder det med, at køretøjet er deres kontor. 15 procent siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen, og seks procent begrunder det med, at de keder sig.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kalder i pressemeddelelsen de uopmærksomme chaufførers opførelse for "fantastisk egoistisk og farlig".

Regeringen vil snart fremlægge et lovforslag, der skal sætte fokus på problemet. Blandt andet skal brug af håndholdt teleudstyr under kørsel give et klip i kørekortet.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce