Annonce
Indland

Formand om chaufførers kørsel: Rystende - jeg troede ikke, det var så udbredt

I hver sjette ulykke med alvorligt tilskadekomne er et erhvervskøretøj involveret. Det viser tal fra Vejdirektoratet. Ifølge Havarikommissionen har varebiler tre gange større risiko for at blive involveret i trafikulykker, end personbiler har. Arkivfoto: Robert Wengler

Transportministeren vil skærpe straffen for at bruge håndholdt teleudstyr under kørsel.

Det er ikke altid vejens forløb og de øvrige bilister, der er i fokus, når erhvervschauffører i lastbiler, varevogne eller personbiler kører rundt i landet.

Således er det hele 17 procent af erhvervschauffører, der ofte eller en gang imellem læser sms'er, mails eller indhold på nettet, mens de kører i trafikken.

Det viser en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension præsenterer onsdag. Det skriver de i en pressemeddelelse.

1051 chauffører har deltaget i undersøgelsen.

- Der kan ske store skader, hvis en erhvervschauffør i en fuldt læsset varevogn eller en lastbil overser en bilkø eller cyklister i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Han påpeger, at uopmærksomhed hvert år er skyld i hver tredje dødsulykke i Danmark.

Annonce

- Troede ikke det var så udbredt

Hos 3F, der organiserer tusindvis af danske chauffører, ser man meget alvorligt på tallene.

- Det er rystende. Jeg var godt klar over, at det foregår i trafikken i det hele taget, men jeg troede faktisk ikke, at det var så udbredt blandt erhvervschauffører, siger Jan Villadsen, formand for Transportgruppen i 3F

Han er ikke imod lovmæssige initiativer, hvis det viser sig at have effekt, men han ser gerne, at man sætter ind med kampagner.

- Ligesom man gjorde med spirituskørsel. Der her er jo mindst lige så farligt.

Jan Villadsen vil tage problemet op med sine medlemmer, når Transportgruppen holder stormøde i slutningen af september.

Kan ikke lade, det er mit kontor, jeg keder mig

I undersøgelsen har man også spurgt, hvorfor chaufførerne foretager sig uopmærksomme handlinger bag rattet.

19 procent svarer, at det er fordi, de ikke kan lade være, mens 22 procent begrunder det med, at køretøjet er deres kontor. 15 procent siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen, og seks procent begrunder det med, at de keder sig.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kalder i pressemeddelelsen de uopmærksomme chaufførers opførelse for "fantastisk egoistisk og farlig".

Regeringen vil snart fremlægge et lovforslag, der skal sætte fokus på problemet. Blandt andet skal brug af håndholdt teleudstyr under kørsel give et klip i kørekortet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Annonce