Annonce
Assens

Formand: Kommunen modarbejder egen plan

Tommerup St. har endnu et varieret handelsliv med et apotek, en guldsmed, en café, en grillbar, to supermarkeder, to (snart en) dametøjsforretninger, et par gebrugsbutikker og en bank, hele handelslivet risikerer at blive ramt med en ny dagligvareforretning fem kilometer væk, frygter City Tommerup. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Formanden for Superbrugsen og Tommerup St.'s handelsstandsforening mener, Assens Kommune modarbejder sin egen visionsplan med et ja til dagligvarebutik i Skallebølle.

Tommerup St.: Det er stik imod Assens Kommunes egen 2030-plan, som blandt andet taler om at styrke bymidterne i de seks centerbyer, at skabe mulighed for en dagligvarebutik i Skallebølle, som ikke bare baseres på de lokale beboere, men også vil være afhængige af pendlere.

Det mener formand for Superbrugsen i Tommerup St. Peder Vester Henriksen, der understreger, han også taler på vegne af City Tommerup, stationsbyens handelsstandsforening.

- Er det ikke rimeligt nok, man også vil tilgodese beboerne i Skallebølle og dens udvikling?

- Jo, det kan godt være rimeligt, men man stækker strategien i 2030-planen, hvor man vil styrke de seks centerbyer som centerbyer for oplandet, siger Peder Henriksen.

Han gør opmærksom på, at der ikke er lokalt kundegrundlag for en butik i Skallebølle i en størrelse af 1200 kvadratmeter, som den nye lokalplan muliggør, den vil derfor også være afhængig af pendlertrafikken.

- Og det må blandt andet være trafikken til Vissenbjerg, Tommerup og også Aarup. Og det er ikke alene dagligvarehandelen, der kommer i klemme, men også den øvrige del af centerlivet. Der er f.eks. også et apotek, der er ønsker, der er et stærkt butiksliv, ellers ændrer man som kunde vaner, så ordner man måske det hele på vejen hjem, påpeger han.

Det vil betyde, at vælger man Netto frem for for eksempel Rema 1000 i stationsbyen, så vælger man måske også Føtex i Bolbro frem for brugsen i stationsbyen til det, man ikke kan klare i Netto, siger han.

Annonce

Peder Henriksen mener, at Skallebølle med sin infrastruktur tæt ved motorvej og hovedvej tværs over Fyn, har andre styrker, der kan trække folk til.

- Der ser det nok værre ud i Turup, der ikke har den fordel, bemærker han.

- Dan Gørtz er overbevist om, at der vil være en dagligvare butik i Tommerup St. lige så længe, som der er en i Skallebølle. Det er vel ok så?

- Alt andet end ingenting er selvfølgelig bedre. Men det med at have både og er det, man foretrækker, og som er med til at fremme det centermiljø, kommunen vil styrke med sin 2030-plan. Det er ikke, fordi vi ikke synes, det er hensigtsmæssigt med en dagligvarebutik i Skallebølle, blot ikke, når det skal baseres på pendlere.

Superbrugsen i Tommerup St. har været udfordret af en anstrengt økonomi. Det førte til, at en nye bestyrelse og en ny uddeler tog over i begyndelsen af året i et forsøg på at vende situationen. En eventuel daglivarebutik i Skallebølle vil ikke gøre den udfordring mindre, mener Peder Henriksen.

- Det vil bliver sværere at lykkes med projektet, men der er også butikker i Vissenbjerg, der vil blive påvirket, påpeger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce