Annonce
Indland

Formand for vognmænd: Drop forbud mod overhalinger

Claus Hansen er formand for den fynske vognmandsforening under DTL. Han mener, at det først og fremmest er udenlandske chauffører, der laver ulovlige overhalinger. Foto: Louise Koustrup

Ejer af CCH Transport i Faaborg, Claus Hansen, er formand for den fynske vognmandsforening under Dansk Transport og Logistik. Han mener, at overhalingsforbud forværrer problemerne på Fynske Motorvej

Lastbiler må ikke overhale på Fynske Motorvej i myldretiden mellem 6-9 og 15-18. Hvad mener du om det?

- Jeg er imod forbuddet, fordi det forværrer problemerne. Vi laver jo lange køer i højre spor, når vi ikke må overhale f.eks. campingvogne. Der er derfor trafikken går i står, og der opstår lange konvojer. Og når der så kommer hurtigkørende bilister bagfra, er der pludselig nogen, der bremser ned. Det er med til at skabe de farlige situationer og uheld. Det er en dominoeffekt, og vi ville få mere glidende trafik, hvis vi måtte overhale.

Overhalingsforbuddet er jo netop for at undgå, at I generer trafikken i venstre spor og foretager de såkaldte elefantoverhalinger, hvor I ligger side om side med lastbiler i højre spor og ikke hurtigt kan trække ind.

- Elefantoverhalingerne dur ikke. Det er jo det samme, som når bilister trækker ud, fordi de f.eks. ønsker at køre 112 km, og den foran kører 110 km. Det handler mere om at bruge den sunde fornuft end at have et forbud.

Hvor stort et problem er overhalingsforbuddet for jer vognmænd?

- Vi skal ikke gøre det til et stort problem. Problemet motorvejen er trængslen og uheldene. Det er ligegyldig, om vi må overhale eller ej, når der er så tæt trafik.

Flere af vores læsere, der pendler på motorvejen, harcelerer over, at lastbiler overhaler i myldretiden, hvor der er forbud mod det. Hvad siger du til det?

- Det er nok rigtigt, at der er nogle, der overhaler. Men det generer ikke trafikken, hvis der ikke er tale om en elefantoverhaling, der trækker ud.

Betyder det, at du ikke vil bebrejde chauffører, der overhaler?

- Reglerne skal overholdes, men de skal laves om.

Er der for mange elefantoverhalinger?

- Der er nogle stykker.

Er det noget, I kan gøre noget ved i vognmandsbranchen. I bliver jo forhadte?

- Ja. Men folk skal lade være med at tage alle chauffører over en kam og f.eks. se på, hvilken farve nummerpladen har. Er den gul, er det en dansk vognmand. Så hold øje med, om der er en hvid nummerplade på den trækkende enhed, så er den fra udlandet.

Så det er kun udenlandske chauffører, der kører råddent?

- Nej. Der kan selvfølgelig også være danske chauffører, men det er mere udbredt blandt udenlandske, og der er kommet flere østeuropæiske lastbiler.

Bør politiet sætte mere ind?

- Først og fremmest skal overhalilngsforbuddet væk. Politiet skal så gribe ind overfor de chauffører, der sinker trafikken ved at ligge i ydersporet i lang tid under en overhaling.

Du har selv 17 lastbiler i dit firma. Er det en problematik, I taler om?

- Ja. Vi kører for et olieselskab, hvor der er fartbegrænser i lastbilerne, så de max kan køre 80 km, mens andre lastbiler kan køre 89 km. Så vi oplever, at andre lastbiler trækker ud for at overhale de tankbiler, vi kører.

Du kan jo holde din egen sti ren ved at sige til dine chauffører, at de ikke må foretage ulovlige overhalinger. Gør du det?

- Ja. Vi taler hele tiden om kørselskulturen.

Hvordan oplever du generelt trafikken på motorvejen?

- Trængslen er et meget stort problem. Vi ved aldrig, hvornår der sker uheld, og vi ikke kan komme frem. Der er et stort behov for det tredje spor.

Fartbegrænsere på lastbiler

Lastbiler skal være forsynet med elektroniske fartbegrænsere, så de kun kan køre 90 km i timen. Selvom der trykkes hårdt på speederen, kan chaufføren altså ikke køre hurtigere. Det er med til at skabe de såkaldte elefantoverhalinger.Shell, Arla Foods m.fl. har i deres biler sat fartbegrænsere på 80 km i timen. Det er blandt andet med til at spare på brændstofforbruget.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
Annonce
Odense For abonnenter

16-årig dømt for knivstikkeri under bestyrelsesmøde: - Jeg tænkte bare "Nu skal jeg vise ham"

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Kendt fynsk bryggeri får ekstra regning på flere millioner kroner - kan give prisstigninger: - Så må vi se om kunderne vil købe det

Nyborg For abonnenter

Godsejerfruen, der voksede op på Christiania: Clara Rosenkrantz inviterer indenfor i privaten på Glorup Gods

Erhverv

Pakkerne bugner hos tankstation: Kom og hent jeres pakker, lyder nødråbet

Fyn

Demonstration lige midt i julehyggen: - Vi har fået nok

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Navne For abonnenter

Dødsfald: Jørgen var kørt træt - og kort tid efter gav Grethe op

Kultur For abonnenter

Jeppe har kendt sorgen siden han var barn: - Det smerter mig, at så mange ikke kan få hjælp til at håndtere det

Odense

Klart svar fra politiet efter gennemgang af overvågning: Bilist var skyld i letbaneuheld

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Fyn

Lidt lys i vintermørket: Lille fald i coronasmitten i fire fynske kommuner

Assens For abonnenter

Farverig SF'er forlader politik helt efter internt opgør i partiet: - Det er slut - nu skal jeg passe katte

Fyn

Værs'go at trække op i ærmet: Nu kan vi alle blive corona-vaccinatører - også den praktiserende læge

Annonce