Annonce
Odense

Formand for Jam Days om konkursen i 2019: - Vi peakede,  vi peakede bare ikke nok

"Vi ville lave en nichefestival, og vi mente, at Odense havde et stort nok kulturelt grundlag til det. Det var bare ikke så stort som forventet", siger Peter Sejersen, tidligere bestyrelsesformand for Jam Days, der begærede sig selv konkurs i 2019. Foto: Michael Nørgaard
Jam Days kom i 2013 til Odense med ambitionen om at være en nichefestival. Men mange udenbys gæster kunne ikke opveje, at den lokale opbakning manglede. Ærgerligt, men fair, siger tidligere bestyrelsesformand for festivalen.
Annonce

Odense: Umiddelbart efter Jam Days’ bedst afviklede festival i 2019 erklærede folkene bag festivalen den konkurs. Ganske hurtigt fik bestyrelsen et overblik over økonomien, og selvom 2019-festivalen kun gav et mindre underskud på omkring 70.000 kroner, hjalp det på ingen måde til at dække hullet fra 2018.

2018 blev nemlig det værste år i festivalens historie med et underskud på 230.000 kroner. Og faktisk var man allerede der ganske tæt på at begrave festivalen. Når det ikke skete, skyldtes det udelukkende en økonomisk håndsrækning fra Odense Kommune på omkring 300.000 kroner.

- Den behandling, vi har fået fra Odense Kommune, er forbilledlig. Både økonomisk og i den servicering vi har fået fra de af By- og Kulturforvaltningens medarbejdere, der har med events og musik at gøre. Hvis man kun har været aktør i Odense, ser man måske ikke det.

Med den økonomiske hjælp fra kommunal side var der ifølge Peter Sejersen to veje at gå. Enten kunne de spare sig ud af krisen ved at lave en mindre festival, der var økonomisk bæredygtig. Eller de kunne gå all in. Jam Days valgte den sidste model, og det var det rigtige både dengang og nu.

- 2019 var den største festival og den med det suverænt højeste antal publikummere. Det var det år, vi peakede. Vi peakede bare ikke helt nok, siger Peter Sejersen og tilføjer:

- Jeg synes, vi fik lavet en kulturbegivenhed med meget høj kvalitet. Det er jeg sgu stolt af at have været en del af.

Annonce

Manglede 400 billetter

Til 2019-festivalen havde Jam Days booket jazzpopmusikeren Jamie Cullum, som i 2019 spillede 117 koncerter rundt omkring i Europa, hvoraf de 116 var udsolgt.

- Den eneste måde, man som arrangør kan være sikker på at sælge billetter, er ved at kigge på, hvem der sælger ud. Han udsolgte alle steder. Undtagen i Odense. Det var umuligt at forudse, siger Peter Sejersen, der ikke desto mindre er ærgerlig over, at 2019 blev det sidste år:

- Jeg er sgu ked af det, for jeg synes, vi lavede et rigtig godt event. Alt andet end økonomien spillede. Og selvom vi kom ud med et underskud på 70.000 i 2019, er det jo faktisk ikke særlig meget.

Peter Sejersen har i dag svært ved at se, at festivalen kunne have gjort ret meget anderledes forud for konkursen. De satsede på verdensnavnet Jamie Cullum, og det var fornuftigt, ræsonnerer den tidligere bestyrelsesformand. Foto: Jam Days

Var de sidste 400 billetter til Jamie Cullum blevet solgt, havde festivalen haft mulighed for at gnave lidt af gælden fra 2018 af og var dermed fortsat ufortrødent, lyder det fra Peter Sejersen.

Når foreningen valgte ikke at gøre det, skyldes det, at de netop var en forening, der blev drevet af frivillige. Havde de fortsat, og det ikke var gået godt, kunne de frivillige drages økonomisk til ansvar, og det scenarie var ingen interesserede i.

- Jeg tror, at enhver kulturaktør, som har en kapitalfond eller andet bag sig, ville have fortsat i vores situation. Men vi var en forening, så konstruktionen alene gjorde, at det turde vi simpelthen ikke, siger Peter Sejersen.

Annonce

Manglende opbakning

Peter Sejersen har sammen med de andre folk bag Jam Days erkendt, at der ikke var opbakning nok i byen til, at Jam Days kunne være bæredygtig.

- Vi ville lave en nichefestival, og vi mente, at Odense havde et kulturelt grundlag, der var stort nok til det. Det var bare ikke så stort som forventet. Vi fik mange udenbysgæster, men når man laver en byfestival, skal der også være et folkeligt grundlag. Det var der ikke, men det er en ærlig sag, mener Peter Sejersen.

- Vi lavede en festival, som borgerne i Odense ikke interesserede sig for, og så skulle vi jo ikke være der. Vi kunne godt have lavet Jam Days som en 90’er fest med AQUA uden at forklejne det. Det havde også været en forretningsmodel, det var bare ikke den vej, vi skulle. Det, vi var dygtige til, var nichefestival, og det kunne ikke bære i Odense. Længere er den ikke.


Vi lavede en festival, som borgerne i Odense ikke interesserede sig for, og så skulle vi jo ikke være der. Vi kunne godt have lavet Jam Days som en 90’er fest med AQUA uden at forklejne det. Det havde også været en forretningsmodel, det var bare ikke den vej, vi skulle.

Peter Sejersen


Peter Sejersen bemærker, at Jam Days var i konkurrence med rigtig mange andre kulturtilbud, blandt andet en hel del gratis tilbud, og at det ikke gjorde det nemmere at overleve. Men om Odenses udbud af kultur er skudt over mål, ved han ikke.

- Det er svært at sige, hvornår markedet for kultur er mættet. Hvis man rammer noget, som nok folk interesserer sig for, er markedet ikke mættet. Tarteletfestival er en kæmpe succes, fordi det rammer bredere. Men jeg tror aldrig, der kan komme nok kultur.

Til gengæld synes han, odenseanerne skal genoverveje deres selvfortælling:

- Odense skal være stolt af sig selv og holde op med at snakke om, at der aldrig sker noget i byen. Der sker rigtig meget. Og så er der noget, der overlever, og noget, der ikke gør. Sådan må det være.

Jam Days

Jam Days blev etableret i 2013 som en fusion mellem Odense Folk Festival, Odense Internationale Bluesdage og Odense Sommerjazz. Festivalen fandt sted over tre dage i august i Odense centrum med koncerter fordelt på byens forskellige spillesteder og udendørsscener.

Navnet Jam Days er bestemt af en Fyens Stiftstidende-læser, da festivalen sammen med avisen afholdt en konkurrence om festivalens navn og logo.

Festivalen kom i 2018 ud med et stort underskud på 230.000 og på 70.000 kroner i 2019. Det gjorde, at foreningen bag Jam Days i september 2019 erklærede sig konkurs. Forklaringen lød, at publikumsgrundlaget for festivalen ikke var til stede i Odense.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Landsret idømmer byrådsmedlem 60 dages betinget fængsel for facebook-opslag: - Jeg kan næsten ikke stave til, hvor sindssygt, jeg synes, det er

Danmark

Frank Jensen: - Man kan opfatte, at min glæde bliver for overvældende

Annonce