Annonce
Udland

Forhandlinger på svensk slot skal stoppe krig i arabisk land

Politibiler ved Johannesbergs Slott i Rimbo, 50 kilometer nord for Stockholm 5. december. Fredsforhandlinger om Yemens fremtid skal finde sted her.

Yemen har været hærget af krig siden 2015. Nu skal de stridende parter forhandle i Sverige.

Yemens regering og landets Houthi-oprørere indleder fredsforhandlinger i Sverige torsdag.

Det oplyser FN's særlige udsending for Yemen, Martin Griffith.

En regeringsdelegation bestående af 12 repræsentanter er onsdag aften ankommet til Stockholm. I spidsen for delegationen står Yemens udenrigsminister, Khaled al-Yamani.

Houthi-oprørerne ankom dagen inden i følge med Griffith.

Forhandlingerne finder sted på Johannesbergs Slott i Rimbo nord for Stockholm.

Det er første gang siden 2016, at oprørere og regering mødes.

Det giver et spinkelt håb om, at der kan blive fred i det krigshærgede arabiske land, der bliver kaldt verdens største humanitære katastrofe.

En række vestlige lande har presset stadig mere på for at få en afslutning på den langvarige konflikt, der har bragt Yemen på randen af en sultkatastrofe og kostet over 10.000 mennesker livet.

Krigen i Yemen brød ud i 2015.

Saudi-Arabien gik i krig mod Houthi-bevægelsen i Yemen 26. marts 2015 med det mål at få genindsat præsident Abd Rabbu Mansour Hadi.

Siden har krigen udviklet sig til den største humanitære katastrofe i verden.

Tre millioner mennesker er fordrevet fra deres hjem. Over 22 millioner mennesker har behov for nødhjælp, heraf 11,3 millioner børn.

Landets økonomi er ifølge Verdensbanken halveret på fire år, offentligt ansatte har ikke udbetalt lønninger, inflationen og arbejdsløsheden er ekstremt høj.

- Yemen står ikke på randen af en katastrofe. Det er et land, som står midt i en katastrofe, sagde lederen af FN's fødevareprogram, David Beasley, tidligere på ugen.

Præsident Abd Rabbu Mansour Hadi og hans internationalt anerkendte regering blev styrtet af Houthi-oprørere i 2015 og flygtede i eksil i Saudi-Arabien.

Året efter mødtes parterne til fredssamtaler i Kuwait, men de brød sammen efter 108 dage. Houthi-oprørernes delegation sad derefter strandet i Oman i tre måneder, før de kunne vende tilbage til Yemens hovedstad, Sanaa.

FN's særlige udsending, Martin Griffith, har i efteråret arbejdet intenst på at få nye fredsmøder i gang og har blandt andet fået udvirket fangeudvekslinger.

I denne uge lykkedes det ham at få samlet to delegationer i Stockholm.

- Vi har ingen illusioner om, at denne proces vil blive enkel, men dette er vigtige og nødvendige skridt, siger en talskvinde for USA's udenrigsministerium.

USA har støttet Saudi-Arabiens krigsførelse i Yemen mod Houti-oprørerne, som USA kalder Irans forlængede arm i Yemen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce