Annonce
Bøger

Forfatter døde – nu udkommer bogen

Forfatteren Lars Viinholt-Nielsen afgik efter lang tids sygdom ved døden 11. januar. Få dage forinden havde han med sin hustrus hjælp færdiggjort den sidste korrektur til bogen ”Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane”, der i næste måned udkommer på forlaget Banebøger.

Bogen fortæller historien om Kertemindebanen, der i mange år var en af Danmarks mest trafikerede privatbaner med en god driftsøkonomi og deraf følgende udbyttebetaling til aktionærerne.

Endnu midt i 1950’erne hørte den til den bedste femtedel af de danske privatbaner. Kertemindebanen skulle derfor have haft alle muligheder for at overleve de store banenedlæggelser i 1960’erne, hvor antallet af privatbaner blev reduceret med cirka to tredjedele.

Uheldige økonomiske dispositioner, som rakte helt tilbage til banens start, medførte imidlertid, at den var tæt på at standse allerede i 1939. Gammeldags materiel og en utilfredsstillende køreplan kunne ikke konkurrere med befolkningens motorisering i 1950’erne og 60’erne, ligesom banens linjeføring på længere sigt viste sig uhensigtsmæssig.

Staten, amtet og samtlige kommuner undtagen Kerteminde havde derfor ingen problemer med at afsige dødsdommen, og den 31. marts 1966 kørte de sidste tog på Kertemindebanen.

Bogen, der netop er gået i trykken, rummer et mindeord om forfatteren. Den er 180 sider, rummer over 300 illustrationer og koster 298 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce