Annonce
Nyborg

Forening vil redde sjældent husmandssted

Uspoleret og særdeles sjældent. Det er nogle af de plusord, foreningen By og Land hæfter på et lille husmandssted ved Bovense. Ejeren har søgt om tilladelse at rive ejendommen ned.

Bovense: Foreningen for By- og Landskabskultur har for Østfyn kastet sig ind i kampen for at redde et lille husmandssted i den nordlige del af Nyborg Kommune.

Ved Marienlystvej, midtvejs mellem Bovense by og Storebæltskysten, ligger lidt for sig selv en ejendom, som lige ved første kig ikke syner af meget.

Men for folk med blik for kulturhistorie er ejendommen noget helt specielt: Et næsten fuldstændigt uspoleret husmandssted af den gode gamle slags med to længer, bindingsværk, stråtag på stuehuset og bliktag på stalden/landen.

Foreningen for by og landskabskultur skriver blandt andet i deres protest mod nedrivning:

"at ejendommen stadig fremstår som et meget sjældent set karakteristisk eksemplar af husmandssteder fra før udstykningen til statshusmandssteder – totalt uspoleret af nyere tiders ombygninger, og uden væsentlige ydre forandringer og dermed også uden stilskæmmende ombygninger bortset fra nyere vinduer i den ene side af boligen. Et husmandssted af den type og især i denne originale tilstand, som der har der været utallige af i det danske landskab, er der nu kun ganske, ganske få af."

Foreningen skriver også, at ejendommen nok ser noget nusset ud i dag, men at den ikke er faldefærdig men faktisk i ret god stand, og at der .."er plads og mulighed for installation af moderne bad, toilet, varme og køkken m.v. uden at spolere ejendommens helt usædvanlige originalitet"

Når sagen overhovedet er kommet frem, er det fordi, det lille husmandssted er registreret med en bevaringsværdi på fire i det særlige SAVE-system, der opererer med karakterer fra et til ni.

Det lille sted blev handlet den 30. april i år for 470.000 kroner ifølge Tingbogen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce