Annonce
Gear

Fords pickup bliver mere civiliseret

Den faceliftede Ford Ranger har fået en ny motor, som afløser tre tidligere varianter. Den kendes på en let ændret front. Foto: Ford

Ny motor og bedre sikkerhedsudstyr skal løfte Ford Ranger-pickuppen, som også får ny kraftigere motor i den heftige Raptor-version.

Endnu et skridt hen mod de mere civiliserede biler. Det er mantraet for Fords Ranger-pickup, som nu får et facelift, der ikke alene omfatter nye motorer, men også byder på bedre sikkerhedsudstyr og infotainment.

Den største ændring sker under hjelmen, hvor Oval-mærkets nye 2,0-liters Ecoblue-diesel afløser både den gamle firecylindrede 2,2-liters TDCI og den store femcylindrede 3,2-liters TDCI. Det betyder, at den nye motor rulles ud med både 128 hk og 168 hk i maskiner, der har et moment på 350 Nm og 420 Nm. Men den kommer også i den næste heftige Raptor med biturbo, som lanceres til Europa.

Den byder på 213 hk og et moment på 500 Nm - det er en opgradering på 13 hk og 30 Nm i forhold til den nuværende 3,2-liters TDCi-dieselmotor.

Som udgangspunkt får alle Rangers en sekstrins manuel gearkasse som standard, men man kan i biturbo-varianten opgradere til et titrins automatgear, der kendes fra Fords amerikanske og større Ford F-150 pickup og den nye Ford Mustang. Alt dette skulle forbedre brændstoføkonomien mellem fire og ni procent i forhold til de gamle modeller, lover Ford.

Annonce
Nødbremse med fodgængergenkendelse er standard på Ford Ranger, der også har intelligent fartpilot, der indretter sig efter farttavlerne, som standard. Foto: Ford

Terrænduelig

Sikkerhedsudstyret omfatter nødbremse med fodgængergenkendelse samt intelligent fartpilot, som indretter hastigheden efter farttavlerne. De, der vil mere, kan opgradere med vejbaneassistent, adaptiv fartpilot baksensorer og bakkamera. Men Ranger kan også fås med parkeringsassistent og nøglefri start, hvor låsen også omfatter bagklappen.

Importøren fremhæver, at modellen kan klare op til 800 mm vanddybde og har en frihøjde på 230 mm, mens dens angrebsvinkel er 29 grader på fronten og 21 grader i forhold til bilens bagende. Det giver pæne muligheder i stejlt terræn.

På den praktiske front lyder anhængervægten på op til 3500 kg, mens nyttelasten er på cirka til 1250 kg.

Inden døre byder Ranger på en ottetommers berøringsskærm med Apple Carplay. Foto: Ford

Opkoblet til internettet

Selv om pickupperne ikke er voldsomt sælgende herhjemme, har Ford fået pænt fat i Europa. Her solgte mærket i fjor 51.500 Ranger-modeller. Det er både til professionelle og private, som i stigende grad bruger en pickup som praktisk livsstilsbil. Det er en stigning på mere end 15 procent i forhold til 2017 og noget, som Raptor skal være med til at løfte.

Ranger har også mulighed for konstant opkobling til internettet. Det sker med det indbyggede Ford Pass Connect-modem, som kan forvandle arbejdshesten til et mobilt wi-fi-hotspot med mulighed for op til 10 tilsluttede wi-fi-enheder. Samtidig giver modemet adgang til en række ekstrafunktioner med Ford Pass-appen. Det er blandt andet et fjernoverblik på dæktryk og olieniveau, men kan også bruges til lokalisering af bilen og som fjernbetjent nøgle.

Fords Sync3-system med ottetommer berøringsskærm omfatter blandt andet Apple Carplay.

Faceliftet omfatter også en ny front med LED-kørelys, forbedret undervogn og bremser samt nye farver.

Den opgraderede Ranger kommer til august.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce