Annonce
Erhverv

Fordobler antal ansatte: Fynsk firma bygger letbanestationer

Letbanestationen ved Lisbjerg Skole er netop blevet leveret og installeret - det er den type model, hvor er der stop i begge retninger - og dermed en dobbelt station. Dem leverer Sanderum-virksomheden 10 af - de øvrige 21 er der kun venteplads på en side. Foto: Sanderum Smede- og Maskinværksted

Sanderum Smede- og Maskinværksted bygger samtlige 31 stationer til landets første letbane i Aarhus - ordren har fordoblet antallet af medarbejdere i firmaet, som håber at bruge erfaringerne, når letbanen i Odense skal bygges.

Når aarhusianerne lige om lidt skal stå og vente på deres nye letbane-tog, så kommer de til at gøre det på en station, som er bygget hos den fynske stålvirksomhed Sanderum Smede- og Maskinværksted.

Den familieejede virksomhed har allerede sendt halvdelen af de ialt 31 stationer på lastbiler til Østjylland, hvor første etape af letbanen skal indvies i år.

Ialt bliver der 49 stationer på letbanen i Århus, men det er altså Sanderum-firmaet, der skal levere de første 31 stationer.

- Det har virkelig været godt for virksomheden, som har haft nogle dårlige år før det, siger direktør og medejer Peter Larsen.

Virksomheden havde mindre underskud på 53.000 i 14/15 og 218.000 i minus i 2015/16. Men det vender letbane-ordren.

- Jeg kan ikke gå ind i ikke talene endnu, men det nye regnskab bliver helt vildt positivt i forhold til det, siger han.

Han driver virksomheden sammen med sine to brødre Christian og Jens. Trioen overtog virksomheden, som deres far købte i 1950, fra deres mor for fire år siden.

Arbejdet med letbanen i Aarhus tog allerede sin spæde begyndelse tilbage i 2015, da Peter Larsen begyndte at tegne og designe modeller til stationer - men en egentlig opgave og ordre kom først på plads i efteråret sidste år.

Annonce

- Jeg kan ikke gå ind i ikke talene endnu, men det nye regnskab bliver helt vildt positivt i forhold til det.

Peter Larsen, direktør og medejer af Sanderum Smede- og Maskinværksted.

Fra bus til letbaner

Før ordren til letbanen tikkede ind i efteråret havde virksomheden 15 ansatte - men i dag har man 30, fortæller Peter Larsen, som har gode erfaringer med at bygge lignende konstruktioner - dog til bybusserne i Odense.

Firmaet står også bag reklamesøjler med indbygget cykelpumpe, standere til udlejningscykler og andet byinventar, som man bl.a. kan finde i Aarhus, Odense og Randers.

- Vi lavede alle læskærmene til stoppestederne i Odense for seks år siden, men de sidste par år er der ikke sket meget i stålindustrien, så der har været lidt stille, men nu er vi virkelig sat under pres, hvor vi arbejder døgnet rundt i toholds-skift for at kunne levere to stationer om ugen til Aarhus, siger Peter Larsen.

De 31 stationer til letbanen i Aarhus er udviklet og designet i samarbejde med virksomhederne AFA JCDecaux og Holscher Design. AFA JCDecaux har Sanderum-virksomheden arbejdet sammen med i 13-14 år, og det stiller store krav til samarbejdet at udvikle og designe stationer, som alle er forskellige, selv om det overordnede design er ens på alle stationer.

- Der er niveauforskelle og andre ting, som gør at de er unikke alle stationer, fordi de skal stå forskellige steder, siger Peter Larsen.

Udover arbejdet på stationerne fik Larsen-familien også en af verdens største tog-virksomheder i kundebogen undervejs i forløbet, da Ansaldo, som er står bag de tekniske løsninger til letbanen i Aarhus, henvendte sig.

- De bad os lave 160 lyssignaler til letbanen, siger Peter Larsen.

Nu håber han, at firmaet kan tage sine erfaringer fra Aarhus med til Odense, når letbanen skal bygges her.

- Det ville være super dejligt, og det er selvfølgelig noget, vi vil slås for at komme med på, siger han.

I første omgang skal han og resten af Sanderum-firmaet dog rubbe neglene, for den resterende halvdel af de 17 meter lange stationer skal leveres til letbanen i Aarhus i april-maj måned.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Vi skærer, hvor det gør ondt, mens der flyder millioner til Frederiksberg og Gentofte

Lokaldebat: Årets budgetlægning (i kommunerne red.) har været præget af stor usikkerhed og forsinkelse. Folketingsvalget kom sent, derefter var Socialdemokraterne og deres støttepartier længe om at få dannet en regering. I stedet for hurtigt at få lavet aftaler med kommuner og regioner, valgte den nye regering at holde sommerferie. Derfor vidste vi ikke, om vi skulle spare 25 eller 100 millioner før sidst i september. Det er ingen let opgave at være politiker i disse år. Vores udgiftspres stiger voldsomt år efter år på grund af flere ældre og flere borgere med tunge diagnoser. Og vores indtægter er meget under landets gennemsnit, så skal der skæres, hvor det gør ondt. Danmark mangler stadig en udligningsreform, der hjælper kommuner som vores. Når velstillede kommuner som Frederiksberg og Gentofte næste år får henholdsvis 90 og 50 millioner i udligning fordi de "har ryddet op i cpr. registret" og derfor mister indbyggere, er kommentarer vist overflødige. Heldigvis er vi i en situation, hvor den ansvarlige politik, de fleste af os har været enige om, gør, at det nu i nogle år er muligt bruge af opsparede midler. I år fremlagde administrationen et effektiviserings- og sparekatalog på 60 millioner med mange tidsler. Det gik heldigvis bedre end forventet, så der blev ”kun” brug for cirka 25 millioner. Det blev muligt at styre udenom de værste forslag omkring daginstitutionerne, skoleområdet, de tidlige indsatser, rengøring hos de ældre og reducering af nattevagter. Det lykkedes også at få et balanceret anlægsbudget, hvor rammen blev hævet fra 90-95 millioner. Det var vigtigt for Venstre, så vi også fortsat har penge til haller, skoler, trafiksikkerhed og cykelstier rundt i Faaborg-Midtfyn Kommune, samtidig med store beløb til byudvikling i Årslev.

Annonce