Annonce
Erhverv

Forbud mod ulykkesfly koster på Norwegians overskud

Tt News Agency/Reuters
Norwegian forventer, at flyveforbuddet for Boeing 737 MAX-fly koster 700 millioner norske kroner i år.

Norwegian fik et spinkelt overskud i andet kvartal, hvor luftfartsselskabets resultater var klemt af, at 17 fly er ramt af flyveforbud.

Det norske selskab kommer ud af kvartalet med et overskud på 83 millioner norske kroner. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Norwegian har siden marts haft den udfordring, at 17 af selskabets fly har været ramt af flyveforbud. Det har kostet 400 millioner norske kroner i kvartalet.

Det er flytypen Boeing 737 MAX 8 og 9, som ikke har måttet forlade jorden. Det skyldes, at luftfartsmyndigheder er ved at undersøge, om der har været sikkerhedsproblemer med flytypen efter to flystyrt i Indonesien og Etiopien.

For hele året forventer Norwegian, at forbuddet vil koste 700 millioner norske kroner. Den forventning var tidligere 500 millioner norske kroner.

Flyveforbuddet er kommet på et tidspunkt, hvor Norwegian ellers godt kunne have brugt lidt medvind.

Selskabets finanser og resultater er pressede, og der er derfor brug for at vende skuden.

Sådan lyder det fra Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank og følger flybranchen tæt.

- Flyveforbuddet ligger som en dyne over regnskabet og koster Norwegian dyrt i et kvartal, hvor det ellers ser ud til, at selskabet er på rette vej.

- Regnskabet viser, at mange af de indsatser, Norwegian gør, er de rigtige. Der er skåret på omkostningerne. Samtidig er billetpriserne er steget markant. Det viser, at Norwegians satsning på overskud frem for vækst er den rette, siger Jacob Pedersen.

Norwegians omsætning er steget med cirka to milliarder til 10,2 milliarder norske kroner. Fremgangen skyldes især langdistanceruter.

Administrerende direktør Bjørn Kjos fremhæver i en kommentar til regnskabet, at selskabets underliggende driftsresultat er det bedste i to år.

Det hænger ifølge Jacob Pedersen dog til dels sammen med nye regnskabsregler.

I forlængelse af regnskabet er det meldt ud, at det er det sidste med Bjørn Kjos i spidsen.

Den 72-årige nordmand takker af efter 17 år som administrerende direktør. Han vil fremover have en rådgivende rolle for selskabets bestyrelsesformand.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab på Norwegians hjemmeside
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce