TAULOV: Jack Hansen er nødt til at have et visitkort i A4-størrelse, hvis der skal være plads til alle de roller, han har i virksomheden Easywagon. Direktør er Jack Hansens titel hos Easywagon, men han i praksis er han manden, der laver det meste.
Jack Hansen står for kundemøder i Danmark, han er fabrikschef for produktionen i Stettin i Polen, det er ham, der har kontakt til forhandlere i andre lande, og indtil for nylig har han også taget sig af økonomien.
- Sådan vil det nok være i opbygningen af en virksomhed, siger han.
- Det er typisk for en ny virksomhed, at der i begyndelsen ikke er oceaner af penge til at ansætte nogen til alle opgaver, og så er man nødt til at klare det hele selv. Men vi skal til at have fordelt opgaverne på flere personer, for ellers bliver det for sårbart.
Væksten forløber planmæssigt, og det er med fuld fart fremad. Derfor kan Jack Hansen ikke blive ved med at have så mange roller i virksomheden.
Til at begynde med skal der findes én til at tage over på fabrikken i Polen, hvor Jack Hansen opholder op mod 22 dage om måneden. Men det er ikke lige til at lede en dansk virksomhed i Polen, for det er svært at få polsk arbejdskultur til at rime på dansk kvalitet.
Unikt branchekendskab
- Du kan ikke have en dansk virksomhed i Polen uden selv at være der. Mange polakker er vant til at sige: Det er da godt nok, men det går ikke, for vi skal levere kvalitet, og vi skal levere til tiden, forklarer Jack Hansen.
- Polakkerne er dygtige håndværkere, så de kan godt levere kvalitet, når de er oplært, men det kræver, at man er til stede. Prisen er et meget afgørende konkurrenceparameter for os, og det er derfor, vi producerer i Polen, men kvalitet og service som at kunne levere hurtigt er også vigtigt.
Jack Hansen har været i branchen i mange år, og derfor kender han både kunder og de markeder, som Easywagon er på. Ud over Danmark er det Norge og Sverige, og for nylig er de tyske og hollandske markeder kommet til. Det giver en udfordring i forhold til at overdrage opgaven omkring salg til andre, fordi Jack Hansen har et unikt branchekendskab og kan svare, når kunderne har særlige ønsker.
- Vi er meget fleksible, og kunderne kan få designet deres egen vogn. Vi har en meget fleksibel arbejdsgang, og det er vi nødt til at have, for ellers er der ikke plads til os i markedet, forklarer Jack Hansen.
- Virksomheden skal udvikle sig på den måde, at vi hele tiden skal lytte til kunderne og gøre det bedre. Men lige nu handler det om, at jeg skal have overdraget nogle af mine opgaver til andre. Ellers er vi for sårbare.