Annonce
Odense

For fuld hammer ved Åløkke Allé

"Thors kamp med Jætterne" er et syn værd, men den er svært at komme tæt på bag trådhegnet ved Glud & Marstrand, tidliger Haustrups Fabrikker.

Prøv en gang at lette foden fra speederen, næste gang turen går igennem krydset ved Åløkke Allé og Næsbyvej. Her står noget så imponerende som den spektakulære skulpturgruppe, "Thors kamp med Jætterne" af billedhuggeren Carl Johan Bonnesen (1868-1933).

En af den nordiske mytologis stærkeste guder lever - desværre - en lidt tilbagetrukken tilværelse her bag trådhegnet, som forhindrer den nysgerrige i at tage figurerne nærmere i øjesyn.

Der er ellers nok at kigge på: Øverst troner den nøgne tordengud, Thor som den almægtige og kraftfulde gud, der bærer styrkebæltet og svinger sin hammer, Mjølner. Med sin maskuline krop kæmper han indædt med - eller mod? - jætterne, de menneskelignende væsener i overnaturlig størrelse. Hans rigt udsmykkede vogn trækkes af de to, senede og lynende hurtige bukke.

Skulpturen blev udført som gipsskitse og vist på Charlottenborg-udstillingen i 1918. Bonnesen havde i 1897-98 udarbejdet en skulpturgruppe med et beslægtet motiv, "Thor kører over Himmelbuen", som konkurrenceforslag til en springvandsgruppe i København. Det var dog Anders Bundgaards berømte "Gefionspringvand", opstillet i 1908 på Langelinie, der vandt. Men Bonnesens forslag blev alligevel udført i stort format på bestilling af Brygger Jacobsen, og står på toppen af Carlsbergs bryghus.

"Thors kamp med jæterne" fra 1918 blev bestilt af finansmanden Harald Plum, stifter af Det transatlantiske Kompagni. Plum havde netop købt øen Thorø - en gammel offerplads for guden -- beliggende i Lillebælt. I perioden 1918-1922 blev "Thors kamp med Jætterne" modelleret i ler i monumental størrelse, og fra 1922 til 1926 foregik arbejdet med at få den støbt i bronze. Med stor møje blev den opstillet på Thorø i 1926, og var på det tidspunkt det næststørste skulpturmonument i Danmark, kun overgået af "Gefionspringvandet". Plum kom dog kort tid efter i økonomisk uføre, og solgte i begyndelse af 1930'erne øen til den københavnske skolelærerforening, som i 1957 solgte gruppen til Haustrups Fabrikker i Odense. Skulpturen blev flyttet til fabrikkens grund kaldet Thorslunde (som i dag bebos af Glud & Marstrand).

De færreste kender i dag Bonnesen, men i 1890'erne blev han hurtigt et stort navn. Han fik afsat sine værker til de mest navnkundige museer og samlere, samt til kongehuset. Bonnesens motiver omfattede især dyremotiver og dramatiske fortællinger fra den nordiske mytologi. Den kgl. Porcelænsfabrik satte de populære dyremotiver i produktion i form af mindre, salgbare figurer, og Bonnesens værker nåede derved ud også i private hjem.

"Thors kamp med Jætterne" hører hjemme i en naturalistisk billedtradition, og var i tråd med en vitalistisk strømning i kunsten, der siden begyndelsen af 1900-tallet havde dyrket kroppen, den fysiske styrke og sundheden - for at skabe en ny, livskraftig og sund kultur. Denne kunst skildrede især mande- og kvindemotiver, hentet fra såvel græsk-romersk eller nordisk mytologi som hverdagens helte og heltinder: sportsfolk, arbejderen, bonden, moderen osv.

Livskraften og råstyrken i de brusende kæmper gør "Thors kamp med Jætterne" til et hovedværk inden for dansk vitalisme. I dag fungerer det som sågar vartegn for Otterupvejens/Næsbyvejens motorentusiaster, der hver lørdag aften dyrker det kraftfulde.

Derfor: spring for livet og se værket in natura! Det er en oplevelse for både store og små.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce