Annonce
Assens

For få penge: Vejene bliver dårligere

Når veje ikke bliver vedligeholdt, svarer det til ikke at vedligeholde et hus, siger Jane Willander, som er vejchef i Assens Kommune.Foto: Kim Rune
Skulle vejene blot opretholde den standard, de har i dag, skulle der afsættes næsten dobbelt så mange penge på budgettet. At nogle veje opleves som forsømte kan også skyldes, at man for at få pengene til at række så langt som muligt, koordinerer med forsyningens planer om kloakering og separering, oplyser vejchef Jane Willander.

Ni milioner kroner var der ved årets start afsat til nye belægninger på vejene i Assens Kommune, og dertil 3,3 mio. kroner til at lappe huller for. Efter den økonomiske opbremsning i foråret, er de ni mio. kroner reduceret til otte. Og det er langt fra nok til bare at holde den eksisterende standard - med alle hullerne - ved lige.

- For at holde standarden, som den er i dag, regnede vi sidste år ud, at der skulle 19 mio. kroner til, og det kan godt være mere i dag. Skal standarden hæves, skal der 30-40 millioner kroner til, fortæller vejchef Jane Willander.

Det er den dårlige vedligeholdelse, der giver hullerne. Det svarer til ikke at vedligeholde sit hus, siger hun.

Assens Kommune figurerede sidste år i en undersøgelse som den kommune på Fyn, der havde de dårligste veje. Kun Nordfyns-, Langeland- og Ærø Kommune kommune deltog ikke i undersøgelsen.

Annonce

Her kommer der ny belægning

Efter en flerårig partnering-aftale med Munck Asfalt om vedligehold af vejene for et givent beløb udløb sidste år, har Assens Kommune i år haft specifikke strækninger i udbud. Det betyder, at følgende veje foreløbig er på programmet med ny belægning i år:

5492 Vissenbjerg:

Del af Damsbovej/Højmarken. Del af Bakkevej.

5690 Tommerup:

Højsletten etape II. Del af Ternevej. Teglbakken, del af stamvejen samt vænge husnummer 58-100.

5560 Aarup:

Skolevej. Orte Byvej, byzonen. Skalbjergvej. Gl. Hovedvej km. 23,2-24,2. Landevej 504 Bogensevej, strækning på 1,3 km.

5620 Glamsbjerg:

Mågevej. Frøbjergvej gennem Ørsted. Del af Langgade. Del af Springenbjergvej. Del af Voldtoftevej. Del af Holmen. Del af Ebberupvej.

5683 Haarby:

Jordløse Møllevej. Del af Haastrupvej. Fasanvej. Fasanvænget. Møllevej.

5610 Assens:

Strandgade. Del af Damgade. Skipperstræde. Havnegade. Del af Toftevej. Ved Stranden. Del af Snævringen. Turupvej, byzonen. Dalvænget.

Nogle strækninger får remix. Det vil sige, at den gamle belægning kradses op, opvarmes og spredes ud igen.

5690 Tommerup:

Del af Tobovej. Del af Stærmosevej. Del af Nørremarksvej.

5560 Aarup

Del af Pejrupvej. Kirkegyden.

Er der penge til overs, når entrepriserne er udført, vil der blive udpeget flere strækninger.

Assens Kommune modtager gerne meddelelser om huller i vejen via appen 'Assens Borgertip', men kører også selv på jævnlige tilsyn, dog oftest på de overordnede veje.

Kilde: Assens Kommune

Puslespil

Med få penge på vejkontoen, skal der prioriteres, og det er de overordnede veje med mest trafik, der står højest på listen. Villaveje og fordelingsveje som Ormehøjvej i Aarup, som mange borgere oplever er i rigtig dårlig stand, risikerer derfor at blive nedprioriteret.

Men hvilke veje, der tilgodeses med ny asfalt eller et nyt slidlag, kan også hænge sammen med, hvor Assens Forsyning har planer om at grave. For ikke at skulle bruge pengene to gange forsøger kommune og forsyning at koordinere arbejdet.

Netop det, at man koordinerer med Assens Forsyning, kan også være medvirkende til, at folk oplever, at nogle veje bliver forsømt, siger Jane Willander.

- Vi har midler, der er bundet til forsyningens arbejde, men det kan være lidt af et puslespil, erkender hun. Fra kommunens side oplever man også af og til, at forsyningen ikke overholder sine egne planer.

- Nogle vejstrækninger er vi tvunget til bare at holde i gang, fordi forsyningen har planer der. Der vil vi helst ikke lægge ny asfalt på, og så prøver vi i stedet at lægge os i halen på forsyningen, og der vil der være nogle, der ikke kan forstå, hvorfor vi lægger asfalt på en vej og ikke en anden, siger hun.

Nogle gange vil man også opleve, at veje, der ser ud til at være i god stand, får en ny overfladebehandling. Det kan være veje, der fik slidlag for måske ti år siden, hvis levetid man kan forlænge med måske 15 år ved at sprede et nye slidlag på.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Fyn

Folketingspolitikere støtter flere tog på Vestfyn: Uld i mund om regningen

Fyn

Hjertestop-ordning har klaret sig over al forventning: Nu overvejer regionen at skrotte den

Annonce