Annonce
Fyn

Folketingspolitikere støtter flere tog på Vestfyn: Uld i mund om regningen

Der går typisk kun et tog hveranden time fra Holmstrup, og Arne Mahnkopf kigger på uret, da endnu et tog er forsinket. Nu støtter flere folketingspolitikere beboerforeningens drøm om langt flere togafgange fra de vestfynske stationer. Foto: Christian Nordholt
Folketingspolitikere støtter hyppige regionaltog, men der er lige det med regningen

Beboere og borgmestre taler varmt om, hvordan der kan skabes et S-toglignende net med meget hyppige lokaltog ved stationerne mellem Odense og Middelfart. Ja helt til Kolding/Fredericia, så togene også kan være med til i endnu højere grad at forbinde Fyn og Trekantområdet og styrke de mange byer langs strækningen. Tankerne, som blev præsenteret i Fyens Stiftstidende fredag, får også opbakning fra flere folketingspolitikere.

- Der er rigtig mange pendlere mellem Trekantområdet og Odense, og det er vigtigt at få flere over i toget, siger det fynskvalgte folketingsmedlem Rasmus Helveg (R).

Han erkender, at antallet af togpassagerer falder, og især de mindste stationer på strækningen benyttes af meget få.

- Men erfaringen er, at hyppige og pålidelige tog øger antallet af passagerer, siger han.

Annonce

Borgermøde på mandag

Mandag aften holdes borgermøde om den planlagte nye højhastighedsbane mellem Odense og Middelfart, og hvilke muligheder den vil give for flere lokaltog på de nuværende skinner.

De tre borgmestre Johannes Lundsfryd (S), Middelfart, Søren Steen Andersen (V), Assens, og Peter Rahbæk Juel (S), Odense, fortæller om deres visioner.

En række folketingspolitikere deltager desuden i debatmødet: Transportordfører Niels Flemming Hansen (K), transportordfører Susanne Zimmer (Alt), transportordfører Henning Hyllested (EL), transportordfører Thomas Jensen (S) og de fire fynskvalgte politikere Jane Heitmann (V), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Rasmus Helveg (R) og Karsten Hønge (SF).

Ordstyrer er Fyens Stiftstidendes Odense-redaktør Erik Thomsen.

Arrangør af borgermødet er beboerforeningerne i Holmstrup, Brændekilde og Ravnebjerg. Mødet foregår i Ravnebjerg Forsamlingshus fra 19.00-21.00

Redning for små stationer

Visionen om langt hyppigere tog er formuleret i de fynske kommuners fælles infrastrukturstrategi og er blevet aktuel, fordi regeringen i finanslovsforslaget sætter de første penge af til en ny højhastighedsbane på Vestfyn. Det betyder, at der bliver plads til langt flere regionaltog på den nuværende bane. Og det er helt nødvendigt at få flere over i den kollektive trafik af hensyn til klimaet, mener Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

- Vi kommer til at se langt flere opsamlingspladser, hvor folk kommer til i bus, med flextrafik eller bil for så at tage toget resten af turen. Det vil være fremragende med lokaltog for eksempel hvert tyvende minut ved stationerne mellem Odense og Trekantområdet, mener Henning Hyllested.

Fynskvalgte Jane Heitmann (V) fremhæver, at de små vestfynske stationer nu kan overleve .

- Borgmestrenes vision er meget spændende og kan være med til at styrke landområderne, mener hun.

Uld i mund

De begejstrede politikere får anderledes uld i mund, når de bliver bedt om at svare på, hvem der skal betale regningen for langt hyppigere lokaltog.

- Nu skal vi først og fremmest koncentrere os om at få alle gode idéer på bordet. Når vi så har en model, må vi finde ud af, hvem der skal stå for togdriften, siger Jane Heitmann.

Den konservative transportordfører Niels Flemming Hansen (K) er skeptisk overfor, om der er grundlag for tog hvert tyvende minut.

- Jeg har svært ved at se økonomien i det, og en mulighed kan være, at Odense Kommune bidrager, hvis den kan se en gevinst ved at lette presset på vejene og få flere til bymidten for at understøtte handlen. Det kan også være, at der kan etableres en privat bane som Lemvigbanen. Jeg vil ikke udelukke noget på forhånd, siger Niels Flemming Hansen.

Umiddelbart mener Rasmus Helveg, at det vil være naturligt, at DSB står for en S-toglignende bane.

- Det gør DSB jo i København, men måske det kan blive nødvendigt med kommunalt bidrag. Lad os nu først få drøftet visionen, siger han.

Henning Hyllested opfordrer borgmestre og beboere til at kæmpe for, at staten bliver ansvarlig.

- Jernbanen er en statsopgave, og jeg vil kraftigt advare mod, at regioner og kommuner går ind, som vi ser andre steder i landet. Vi har alt for mange operatører og risikerer en udsultet bane, siger han.

På Sjælland er det for eksempel det regions- og kommunaltdrevne trafikselskab Movia, der står for både lokalbusser og tog. Det vil svare til, at Fyn Bus skulle stå for fynske lokaltog.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den socialdemokratiske transportordfører Thomas Jensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fængselsforbundet: - Vi kan aldrig undgå, at indsatte tager livet af sig selv

Læserbrev

Sammenlægning. 700 udsatte børn på én skole?

Synspunkt: Kære Susanne, det er ikke børnenes tarv at sammenlægge Vollsmose-skolerne. Hvordan skulle det gavne det enkelte barn i Vollsmose at samle over 700 udsatte børn på én skole? I mange år har politikerne i Odense snakket om, at vi skal have flere blandede skoler i Odense. Derfor er det meget svært at forstå, at de nu vil skabe en stor skole og samle alle børnene i Vollsmose på Abildgaardskolen. Det er hverken fagligt forsvarligt eller integrationsfremmende. Derudover er det svært at forstå, hvorfor politikerne ikke kan vente med at sammenlægge skolerne, indtil ombygningen er overstået, for at undgå at børnene bliver udsat for flere skoleskift og stress. I perioden, hvor ombygningen står på og nogle af familierne skal flyttes væk fra området og andre flytter ind, har børnene brug for ro omkring deres skolegang. De har brug for deres vante omgivelser, tryghed og deres lærere, som de har kendt i mange år. Politikernes argumentation om, at der bliver færre børn i området, holder ikke i vand. Der skal opføres nye boliger i området, når nogle af de nuværende boliger blev revet ned, hvilket betyder at der flytter nye familier og deres børn til området. Hvor skal de nye børn i området så gå i skole? Derudover er der omkring 1500 mennesker, som flytter til Odense hvert år. I det hele taget bliver der flere børn og ældre i Odense i fremtiden. Derfor er det en omgang tom snak at påstå, at sammenlægningen skyldes faldende børnetal i området. Dertil savner jeg, at I politikere svarer på, hvor tanken om at skabe flere blandede skoler i Odense er blevet af? Og hvorfor skulle de nye tilflyttere i Vollsmose vælge en skole med over 700 tosprogede børn? Der er overhovedet ikke noget sammenhæng mellem det, I politikere siger, og det I gør. Der er ingen, der siger, at vi skal have to skoler i området, hvis der ikke er behov for det i fremtiden. Det giver bare ikke mening at samle alle områdets børn på en skole midt i en periode, hvor der foregår ombygning og renovering i området. Jeg håber inderligt, at I politikere tænker jer om og ikke svigter de mest udsatte børn i vores by. I det mindste fortjener børnene ro omkring deres skolegang, indtil ombygningen er færdig. Vollsmose-børns faglige udvikling, tryghed og trivsel er mindst lige så vigtig, som det er tilfældet for resten af byens skolebørn. Hvorfor skal byens måske mest udsatte børn stilles ringere end andre børn?

Annonce