Annonce
Indland

Folkeskoleelev om mobiler: - Det ville være nederen, hvis det blev forbudt

  • En ting er, hvad politikere og skoleledere mener om at lave kommunale forbud mod mobiltelefoner i folkeskolen.
  • En anden ting er, hvad de fynske elever selv mener. Vi har spurgt tre folkeskoleelever på gaden i Odense.

Celina Christensen, 15 år, starter i 9. klasse:Jeg vil synes, det var nedern, hvis det blev forbudt med mobiltelefoner i skolen. Så længe, man respekterer, hvad læreren siger, så synes jeg ikke, det er et problem. Der er nogle enkelte, der ikke kan finde ud af det, og et forbud vil gå ud over alle.Jeg bruger min mobiltelefon meget. Til at høre musik, sociale medier og slå et ord hurtigt op på ordbogen. Det er nemmere, end hvis man skal til at finde sin computer frem. Jeg er ikke afhængig af den, men jeg ville være ked af at undvære den. Jeg oplever tit, at det ikke er alle, der er fornuftige. De tjekker lige facebook, hvis de keder sig. Og det er klart, det er træls for læreren. Jeg tror helt ærlig ikke, at et forbud er nødvendigt. Det er ikke så svært at lytte til læreren.

Annonce

Rose Skou Dornwirth, ni år, starter i 4. klasse:Jeg synes, det ville være fint, hvis der var forbud mod det, for jeg tager den ikke med normalt. Når jeg har den med, bruger jeg den ikke, og jeg synes heller ikke, at det er forstyrrende med mobiltelefoner i klassen. På min skole skal den ligge i en kasse, som bliver låst inde. Det, synes jeg, er fint, for så er der ingen, der stjæler den, og jeg tror også, at nogle kan finde på at kigge på den, hvis de har den. Men der er mange, der har en mobil i min klasse. Vi bruger den mest til at spille på.

Alexander Thomsen, 14 år, starter i 9. klasse:Jeg vil have det mærkeligt med et forbud. Det giver også nogle andre problemstillinger, for vi bruger ofte mobilen som en del af undervisningen. Jeg bruger de ti minutter til en time i løbet af en skoledag ? hvis man lige har en kedelig vikar, eller man skal ringe hjem og spørge sin mor, om hun kommer med madpakken. Eller til små spil eller finde sine venner i en stor skolegård. I min klasse bruger de ikke mobilen meget. Det er mere computeren, når folk er asociale. På min tidligere skole blev mobilen låst inde. Systemet fungerede meget godt, hvis ikke det var fordi, at nogle elever glemte det, og nogle lærere ikke låste dem inde, fordi de var imod det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];