Annonce
Assens

Fokus på faglighed og udvikling

Henrik Thrane (tv) og Henrik Møller tror på projektet.
Annonce

Henrik Thrane, viceforstander på Haarby Efterskole, og Henrik Møller, lærer på efterskolen, har været styregruppen bag implementeringen af det nye projekt

Hvorfor kom I på idéen om at fjerne karaktererne?

Henrik Thrane: Vi er en skole, der siden vi blev født, har haft fokus på det boglige, og vi har fokus på den høje faglighed. Men det er der jo også mange andre skoler der siger. Vi havde et behov for at definere, hvad det betyder for os, og vi havde et behov for at udvikle os inden for fagligheden. Og så adskiller det os lidt fra andre skoler.

Henrik Møller: Vi har en anden identitet på vores skole, men vi havde svært ved at pege på, hvad vi gjorde anderledes.

Henrik Thrane: Derfor fik vi et samarbejde med UCN (University College Nord, red.), som kunne indvie os i forskellige måder at arbejde med formativ vurdering.

Henrik Møller: Inden vi kontaktede UCN, havde vi allerede i tankerne, at det var det, vi gerne ville arbejde med.

Hvor lang tid har I brugt på at forberede jer?

Henrik Thrane: Vi begyndte forberedelserne sidste efterår. Og lærerne har også løbende prøvet det af på de elever, vi havde i foråret, hvor eleverne er kommet med inputs til lærernes arbejde. Dengang sagde vores mavefornemmelser, at vi bare skulle fortsætte med det.

Hvordan har I forberedt jer?

Henrik Thrane: Lærerne har været til oplæg omkring indholdet, og de har læst en bog om formativ vurdering. Derudover har der været projektmøder, og lærerne har hele tiden skulle udveksle erfaringer med hinanden. Og så har der været mange møder med konsulenterne fra UCN.

Henrik Møller: Der har også været vejledningsmøder for de enkelte lærere. Lærerne har også været inddelt i faggrupper, sådan alle dansklærerne har siddet sammen og fundet ud af, hvad der bedst kunne fungere i deres timer.

Hvorfor tænker I, at det her fungerer bedre end den normale karaktergivning?

Henrik Thrane: Forskning påpeger, at det har en effekt at undlade karaktererne. Vi tror på, at man får meget mere ud af at tale med eleverne om, hvad de skal lære, og hvordan de bedst opnår den læring.

Henrik Møller: Vi vil gerne fastholde elevernes engagement. Vi har rigtige mange dygtige elever, der er gode til at få 12-taller, og som tænker, at de måske ikke kan blive bedre. Men med formativ vurdering får de hele tiden en feedback, hvor det er muligt for dem at se, hvordan de kan udvikle sig til at blive endnu bedre, selvom de tænker, at de ikke kan rykke sig mere. Det er en progression og du finder ud af, at du udvikler dig hele tiden, og det er enormt motiverende.

Henrik Thrane: Hvis du hele tiden får 7, så føler du aldrig, at du udvikler dig. Tallet fortæller ingen historie, men det gør feedbacken. Vi synes også, at læringsformen passer rigtig godt til vores skoleform. På en efterskole skal man gerne få dannet stærke relationer, så derfor er sådan noget som kammeratvurdering en ting, der passer godt ind i den måde, en efterskole er skruet sammen på.

Har I tænkt jer at fortsætte med det?

Henrik Thrane: Det skal evalueres uanset hvad. Men med stor sandsynlighed fortsætter vi med det til næste skoleår. Jeg kan ikke forestille mig, at vi lægger det på hylden efter første år.

Henrik Møller: Vi evaluerer med UCN, og de laver spørgeundersøgelser med eleverne. De kører et forskningsprojekt for at se, hvordan projektet virker. Det ender ud i en videnskabelig artikel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce