x
Annonce
Udland

FN fordømmer brug af jagtgeværer mod aktivister i Irak

Dyb indenrigspolitisk krise i Irak har kostet op mod 500 mennesker livet. Ifølge FN skydes mod demonstranter.

FN's særlige udsending til Irak fordømte mandag brugen af jagtgeværer mod fredelige demonstranter i Bagdad.

Annonce

Han rettede en indtrængende opfordring til den irakiske regering om at gribe ind over for disse skyderier.

Irak står midt i en dyb indenrigspolitisk krise, hvor op mod 500 mennesker er blevet dræbt under måneder med uro og gadekampe.

Demonstrationerne er vendt mod faldende levestandard, udbredt korruption i den politiske elite og udenlandsk indblanding, især fra Iran og USA.

- Det fortsatte mønster med overdreven brug af vold, hvor væbnede grupper er svære at identificere, og hvor loyaliteterne er uklare, skaber stor bekymring for sikkerheden i Irak, siger Jeanine Hennis-Plasschaert, som er særlig repræsentant for FN's generalsekretær.

FN's støttemission i landet siger, at den har modtaget pålidelige oplysninger om, at demonstranter bliver beskudt med jagtgeværer og mødt med stenkast og brandbomber.

Under demonstrationer i weekenden blev mindst 50 såret på den måde, hedder det.

I januar blev mindst 150 mennesker dræbt i den shiamuslimske, hellige by Kerbal ved den samme taktik, siger FN i erklæringen.

Den irakiske premierminister, Mohammed Tawfiq Allawi, sagde lørdag, at en ny regering vil blive dannet i den kommende uge.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Link til de nyeste corona-tal

Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Danmark

Live: Ikke alle skoler og daginstitutioner åbner efter påske

Nyborg

Ingen voldspil i år: Cyrano udsættes

Annonce