Annonce
Biler

Flyvende bilteknologisk start på det nye år

Topfarten er 290 km/t. og rækkevidden 100 km for den flyvende bil, som Hyundai og Uber har vist en prototype for. Porsche og Toyota arbejder også på flyvende biler. Foto: Hyundai
Gennemsigtig solskærm, selvkørende ladestandere til elbiler og en flyvende bil er blandt nogle af de teknologiske nyskabelser, som vi allerede har set i år.

Det virker egentlig enkelt, men kræver tankevirksomhed at omsætte til virkelighed.

Sådan er det med mange opfindelser.

Det gælder også inden for den firehjulede verden, hvor den store CES-elektronikmesse i Las Vegas byder på flere nyskabelser. Det gælder blandt andet en åbenlys opfindelse fra tyske Bosch, som har udviklet en delvist gennemsigtig solskærm, kaldet Virtuel Visor, som på samme tid tillader delvis gennemsyn, men samtidig giver skygge for øjnene.

Baggrunden er alvorlig nok. Der sker nemlig tusindvis af ulykker hvert år på grund af blænding. Boschs løsning omfatter en LCD-skærm, hvor felterne tilpasses føreren.

Dr. Steffen Berns, som er chef for Bosch Car Multimedia, uddyber:

"For de fleste bilister verden over er en almindelig solskærm, som vi kender den, ikke nok for at undgå farlig blænding. Specielt ved solopgang og -nedgang, hvor solen i stort omfang kan nedsætte førerens udsyn. Nogle af de mest enkle opfindelser kan have størst effekt, og Virtuel Visor ændrer faktisk den måde, som føreren ser vejen på."

Bosch har endnu ikke meldt ud, at systemet kommer i produktion. Men det er formentlig ikke langt ude i fremtiden.

Annonce

Ny teknologi

CES (Consumer Electronic Show) i Las Vegas er en af de messer, hvor bilproducenter og underleverandører viser ny teknologi. De, som ikke deltager, lancerer i mange tilfælde nyheder op til messen, som omfatter mange hightechproducenter.

Flyvende bil til test i 2023

I den mere spektakulære afdeling finder vi prototypen for en flyvende bil, som Hyundai har udviklet sammen med kørselstjenesten Uber.

Den har plads til fire personer, er udstyret med en elektrisk motor og kan flyve med op 290 kilometer i timen, mens rækkevidden er 100 kilometer, opladningstiden fem til syv minutter og flyvehøjden 300-600 meter. Hyundai har dog endnu ikke vist en flyvefærdig version af bilen, der skal have pilot på i starten, men senere kommer i en selvstyrende version.

De ambitiøse planer er at lancere flyvende biler i en række storbyer. Australske Melbourne og de amerikanske Dallas og Los Angeles bliver de første byer, hvor bilerne skal kunne ses.

Uber vil foretage de første testflyvninger i år og sigter efter at lancere den første flyvende taxi allerede i 2023.

Hyundais viceformand, Euisun Chung, forventer dog først, at en egentlig luftbåren taxaservice vil begynde i 2028, mens iagttagere forventer, at der mindst går 10 år, før gennembruddet kommer for de flyvende biler. Det kræver også, at den juridiske og lovmæssige del er på plads.

Bilproducenter som Porsche og Toyota arbejder også med flyvende biler. Mens Boeing og Airbus også er involveret i lignende projekter, ligesom helikopter-producenten Bell og den brasilianske flyproducent Embraer.

Oplader kører selv ud til elbilen

Volkswagen har i flere år været med på CES, men holdt sig i år hjemme og offentliggjorde en innovation lige før messen. Det er en selvkørende opladerobot. Den kan for eksempel virke i p-huse eller på store parkeringspladser, hvor den kører fra en opladestation og direkte ud til en elbil.

Den er udstyret med kameraer, lasere og scannere og kan derfor bevæge sig frit rundt i parkeringsområdet. Robotten kan have beskedne 25 kWh om bord, men til gengæld aflevere dem til bilen med en effekt på 50 kW. Prototypen fungerer med V2X-kommunikation, hvilket betyder, at bilen selv kan være online med robotten, men ejeren styrer selvfølgelig processen.

Det er en teknologi, som har store perspektiver, lyder det fra Mark Möller, som er udviklingschef for Volkswagen Group Components.

"På den her måde undgår man det kendte bøvl ved, at den elektriske opladeplads er optaget. Her vælger bare sin sædvanlig p-plads, så kommer der strøm fra den lille hjælper," oplyser han og fortsætter:

"Den mobile oplade-robot vil sætte en revolution i gang, hvad angår opladning på parkeringspladser og parkeringshuse og -kældre, fordi vi bringer opladeinfrastrukturen til bilen og ikke den anden vej rundt. På denne her måde kan vi gøre hver parkeringsplads elektrisk, uden at skulle lave en kompleks elektrisk infrastruktur," siger Mark Möller.

Der sker hver år mange ulykker på grund af solblænding. Solskærmene fra Bosch er lavet af en gennemsigtig LCD-plade, hvor små felter kan lukke af for solen. Foto: Bosch
Den selvkørende ladestation kan køre direkte hen til elbilen og lade med 50 kW. Den kan komme hurtigt i produktion lover VW. Foto: Volkswagen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce