Annonce
Udland

Turbulens skader over 30 personer på fly mod Australien

Social Media/Ritzau Scanpix
Passagerer og besætning fløj rundt i kabinen, da Air Canada-fly ramte uroligt vejr over Stillehavet.

Et fly fra Air Canada på vej til Australien blev torsdag tvunget til at afbryde flyvningen og lande i Honolulu på Hawaii, efter at over 30 personer om bord var kommet til skade som følge af voldsom turbulens.

- Jeg så en hel masse personer ramme loftet i flyet, siger Alex McDonald, passager på flyet med kurs mod Sydney fra Vancouver.

- Nogle stewardesser, som var ved at servere mad, ramte også loftet, tilføjer han.

Flyet ramte pludseligt og uden varsel ind i turbulens over Stillehavet, to timer efter at det havde passeret hen over Hawaii.

- Flyet drattede bare. Jeg vågnede, da vi ramte turbulensen og sikrede mig, at mine børn var spændt fast. Derefter var der bogstaveligt talt passagerer oppe i flyets loft, siger passageren Stephanie Beam.

En kvinde bag hende, som tilsyneladende ikke havde spændt sit sikkerhedsbælte, ramte loftet med så stor kraft, at en iltmaske blev smadret.

En anden passager fortalte efter den uplanlagte landing i Honolulu, at omkring halvdelen af passagererne ikke havde spændt deres sikkerhedsbælter.

Selv i roligt vejr anbefaler luftfartsselskaber altid rejsende at spænde sig fast for at undgå situationer, som den, der ramte Air Canada-flyet.

Flyet befandt sig i 36.000 fods højde, knap 11 kilometer, da det ramte et område med uroligt vejr, oplyser Ian Gregor, talsmand for den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation Administration.

Flyets kaptajn besluttede at vende om og lande i Honolulu af hensyn til de tilskadekomne.

Air Canada oplyser, at cirka 35 personer har pådraget sig mindre skader.

Over 20 blev bragt direkte fra lufthavnen i Honolulu til et hospital, oplyser en talskvinde for byens katastrofeberedskab.

Boeing 777-200-flyet med 15 besætningsmedlemmer medbragte 269 passagerer, oplyser Air Canada.

Selskabet har sørget for hotelophold og forplejning, indtil passagererne kan genoptage turen til Sydney.

- Hvis vi skal sidde fast et sted, så kan jeg forestille mig værre steder, siger Stephanie Beam, der rejser med sine to børn på 10 og 11 år, fra Hawaii.

/ritzau/AP

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce