Annonce
Danmark

Flertal i Folketinget forbyder gratis bæreposer

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Når man handler i en forretning, vil det koste mindst fire kroner at få en pose til sine varer.

Det vil være fornuftigt at tage en taske eller en pose med hjemmefra, når man skal ud at shoppe.

Det bliver nemlig forbudt for forretninger at give gratis bæreposer til kunder. Det har et flertal i Folketinget vedtaget torsdag.

I stedet kommer poserne til at koste minimum fire kroner. Det gælder både for poser af plastik, papir og andet materiale.

De nye regler om bæreposer træder i kraft 1. januar 2021.

Ifølge miljøminister Lea Wermelin (S) er tiltaget et skridt i den rigtige retning for at få forbruget af plastik ned og genbruget op.

- Vi har brug for, at vi tænker os bedre om, at vi får lagt de dårlige vaner på hylden, og at vi får genbrugt og genanvendt mere, hvis vi skal sikre en grønnere planet til de kommende generationer.

- Det her kan ikke løse det alene, men det er en vigtig del af at få en mere cirkulær økonomi, siger hun.

Alle partier undtagen Nye Borgerlige og Liberal Alliance stemte for forslaget.

Regeringen har besluttet at gå efter at indføre en minimumpris på bæreposer for at sikre, at forretninger ikke omgår forbuddet mod gratis poser ved eksempelvis kun at kræve få øre i betaling.

Ud over bæreposer i eksempelvis tøjforretninger gælder forbuddet alle typer tynde plastikbæreposer med og uden hank.

Det er poser, som regeringen kalder "knitreposer", og det er dem, man får ved eksempelvis pizzamanden, fiskemanden eller grønthandleren.

Dog vil de tynde plastikposer, som man kender fra supermarkedernes grøntafdelinger, blive ved med at være gratis. Det er af hensyn til hygiejne og for at undgå madspild, fordi fødevarer holder sig friske længere i en pose.

Spørgsmål: Hvis det virkelig handler om at ændre folks vaner, hvorfor så ikke sætte en minimumpris på for eksempel 20 kroner?

- Det er klart, at man skal sætte prisen et sted. Vi kan se fra nogle af de gode eksempler, der har været - hvor butikker er gået foran - at de også har sat en pris i det her leje. Og det har haft rigtig stor positiv effekt på, at forbruget af poser er gået markant ned, siger Lea Wermelin.

- Og så skal man finde et sted at sætte prisen, hvor det ikke de facto er et forbud mod poser, og der synes jeg, at fire kroner er et godt sted som minimumpris, tilføjer hun.

Hver dansker bruger cirka 80 plastikbæreposer om året. Det er i alt omkring 460 millioner. Tynde plastikbæreposer udgør cirka fem procent af det samlede forbrug.

/ritzau/

Annonce
L 63 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce