Annonce
Biler

Flere importører satser på privatleasing af elbiler

Hyundai Kona Electric er en de elbiler, som nu kan leases sammen med Ioniq Electric. Foto: Hyundai
En lang række importører af elbiler har nu privatleasing på programmet. Det kan gøre det nemmere at skifte til el.
Annonce

Det skal i højere grad være muligt at få drømmen om en elbil opfyldt gennem privatleasing. Sådan lyder budskabet fra flere bilimportører, der i den seneste tid har lanceret tilbud på dette.

Senest har Hyundai meldt ud om leasingtilbud på Kona Electric og Ioniq Electric, mens Mazda har offentliggjort leasingpriser sammen med udsalgspriserne for den helt nye elektriske MX-30, som snart lanceres.

Flere af de nye kinesiske mærker, der er op vej, nemlig MG og Aiways, vil også have leasing som en mulighed. Renault har længe været på banen med leasing for Zoe og Nissan for Leaf, mens Tesla Model 3 har kunnet leases gennem Leaseplan.

Det skal du vide

Privatleasing gælder typisk for en periode på 36 mdr. Hvis du overvejer at have bilen længere tid, er det oftest billigst at købe den. Det gælder i mange tilfælde også for kortere perioder. Til gengæld er der sikkerhed for alle udgifter i leasing-perioden og ingen usikkerhed om restværdien ved salg.

Hvis du overvejer en elbil, kan leasing derfor være en god måde til at finde ud af, om det er noget for dig. Forvent udgifter til el-abonnement og installation af wallboks.

Annonce

Kan prøve det af

Hos Hyundai vil man for eksempel kunnet lease en Kona Electric Essential med den store batteripakke på 64 kWh over 36 måneder med 15.000 kilometer om året til en månedlig ydelse på 4095 kroner og en udbetaling på 9995 kroner.

Hos Mazda kan en MX-30 leases til 3195 kroner pr. måned over 36 måneder. Her er førstegangsydelsen 15.000 kroner og den årlige indbefattede kørsel 10.000 kilometer.

Privatleasing er de seneste år blevet en mere naturlig del af bilimportørernes værktøjskasse med salgshjælpemidler. Der er flere årsager til, at Hyundai-importøren nu skruer op her.

- Dels har vi fået vores leveringstider ned, dels vil det give muligheder for dem, der måske er en smule usikre over elbiler, og som her kan prøve det af, fortæller Annegrethe Skovby, der er pressechef hos Hyundai.

Annonce

Køb kontra leasing

Jan Lang, der er analytiker hos Bilbasen, konstaterer, at der er flere på banen med tilbud. Han har gennemgået flere af dem og peger på, at det rent økonomisk typisk bedre kan betale sig at købe elbilen, fordi værditabet vil være mindre end det, som man betaler i ydelse for privatleasing.

Ifølge Jan Lang vil der nemlig altid være købere til brugte elbiler til fornuftige priser i Danmark eller Europa. Til gengæld kan man så have mere ro i maven ved privatleasing. Det er de samme mekanismer, der gælder ved benzin- og dieselbiler. Men elbilerne kan være mere ukendt terræn for nogle.

- Priserne for privatleasing er fair. Men ud fra et markedsøkonomisk syn er det langt bedre at købe dem, og langt de fleste vil også købe elbilerne selv, siger Jan Lang.

Han ser privatleasing som en måde til at finde ud af, om man er klar på en elbil.

- Det er lidt de samme forhold, som gør sig gældende med almindelige biler, hvor man kan prøve det af. Her er rigtig fine forhold med høj forbrugersikkerhed, siger Jan Lang om aftalerne, som typisk løber over 36 måneder, men hvor man kan komme ud efter et års tid.

Her er det især en fordel med de nye og mere ukendte kinesiske elbiler.

- Hvis tingene ikke virker, så kan man komme af med dem igen, siger han.

Den nye Mazda MX-30, som er lige på trapperne, er blandt de modeller, som kan privatleases. Foto: Mazda
Renault Zoe var en af de første elektriske modeller, som kunne leases til private. Foto: Renault
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Færre kommuner rummer alle klasser

Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Kerteminde

Corona har for alvor gjort sit indtog: Nu er nøgletal over 100 i Fyns hotspot

Annonce