Annonce
Erhverv

Fitness nytænkes: Design og æstetik skal gøre træning til ny oplevelse

Direktør Richard Kelly er ved at indrette "verdens bedste funktionelle showroom" i Tommerup Erhvervspark. Målet er at vise en ny type fitnessrum, der er indrettet med enkelt design og uden larm og flimmer, som Richard Kelly udtrykker det. Konceptet skal udbredes til virksomheder, hoteller og erhvervsparker for at gøre det nemt for folk at træne, samtidig med at de får en æstetisk oplevelse. Foto: Waterrower Scandinavia ApS
Waterrower Scandinavia ApS er godt i gang med at udvikle og udbrede et koncept, hvor fitness bliver nytænkt. Design og æstetik skal gøre træningen til en ny oplevelse.
Annonce

TOMMERUP ST.: Lige nu er romaskinerne, løbebånd og andre træningsmaskiner placeret i et tidligere lagerrum med betongulve og rå vægge.

Alligevel er det nemt at forestille sig det koncept, som Waterrower Scandinavia ApS er ved at udvikle.

- De her fitnessrum er noget helt andet, end vi ellers kender. Det er helt ned til håndvægtene, som er enormt lækre.

Direktør Richard Kelly forklarer, hvordan træningsmaskinerne adskiller sig fra det, vi har været vant til.

- Vi udfordrer, hvad der ellers er i markedet, som er meget koldt, gråt og grimt. Vores koncept er det modsatte. Æstetisk og taktilt er det noget helt andet og har en særlig tiltrækningskraft, fortæller han om maskinerne, der er bygget i træ, og hvor modstanden i romaskinen kommer fra en vandtank, hvor vandet skvulper, når den er i brug.

Hvis du synes, romaskinen virker bekendt, er det måske, fordi du har set den i Netflix-serien House of Cards eller i et af de nyere afsnit af DR-programmet Kender du typen? Den fremtrædende rolle i den amerikanske serie gav Waterrower medvind, men nu er det på tide at udtænke et mere langsigtet koncept.

Jeg arbejder ud fra at skabe et skandinavisk univers og gøre det til noget, som andre ikke kan. Det skal være en pakke, hvor det er smagfuldt indrettet, det er afslappet og uden en masse flimmer og larm, men præget af enkelthed og enkelt design.

Richard Kelly, direktør, Waterrower Scandinavia ApS

Annonce

Funktionelt showroom

Konceptet hedder "workplace-fitness" og handler om at indrette træningsrum i virksomheder, på hoteller eller erhvervsparker som for eksempel Tommerup Erhvervspark, hvor Waterrower Scandinavia holder til i dag, og hvor det første af den type fitnessrum er ved at blive indrettet.

- Målet er at få verdens bedste funktionelle showroom her. Så er vi glade, og erhvervsparken er glad, fordi der er noget, som kan fastholde og tiltrække lejere, forklarer Richard Kelly og uddyber, hvad konceptet går ud på.

- I starten er det vigtigt at fokusere på at gøre træningen til en vane. Derfor skal det være nemt at komme til, og træningen skal være intensiv. Det skal være noget, man kan gøre på 10 eller 15 minutter, hvis man har lyst til det, og så skal det selvfølgelig være sjovt, så du har lyst til at komme igen og igen, fortæller Richard Kelly, som er uddannet ingeniør i Australien, inden kærlighedens veje førte ham til Danmark og Tommerup.

Men ingeniørens formel på at gøre træningen til en vane er ikke nok. Udtrykket skal også være noget særligt.

Annonce

Dokumentere bæredygtighed

- Jeg arbejder ud fra at skabe et skandinavisk univers og gør det til noget, som andre ikke kan. Det skal være en pakke, hvor det er smagfuldt indrettet, det er afslappet og uden en masse flimmer og larm, men præget af enkelthed og enkelt design, fortæller Richard Kelly og viser nogle 3D-tegninger, der er lavet af indretningskonsulent Simone Svehag, som også har hjemme i Tommerup Erhvervspark.

De enkle og stilrene fitnessrum er ved at brede sig ud i verden, og der er blandt andet indrettet rum på hoteller i Paris, Finland og Bali. Alle med det særlige skandinaviske udtryk.

Den næste store opgave for Richard Kelly bliver at dokumentere bæredygtigheden af produkterne.

- En del af det skandinaviske design handler om bæredygtighed, især inden for hospitality (hotel- og restaurationsbranchen, red.). Vores maskiner er lavet af træ og kan holde i mange år, så det er bæredygtigt i sig selv. Men vi skal have lavet en analyse, der sikrer transparens og som dokumenterer vores bæredygtighed, forklarer han.

- Vi skal tage stilling til, hvor vores forbrugere er om fem eller 10 år, og vi har et lille forspring, fordi vores produkter er lavet i en bæredygtig ånd, men vi skal hele vejen rundt, og det arbejde er kun lige begyndt, slutter Richard Kelly.

Waterrower Scandinavia ApS

  • Waterrower Scandinavia ApS sælger specialdesignede træningsmaskiner, der er fremstillet i USA og Tyskland.

  • Richard Kelly er direktør og har ansvar for salget i de nordiske lande.

  • Senest offentliggjorte regnskab, der er afsluttet pr. 30. september 2018, viser en bruttofortjeneste på 1,3 millioner kroner mod 860.000 kroner året før. Ifølge Richard Kelly vil regnskabet for 2018/19 vise en yderligere stigning i bruttofortjenesten.

  • Richard Kelly fortæller, at indtil videre har den typiske køber været travle privatpersoner inden for erhvervslivet: - De har ikke så meget tid, så det skal være hurtig og effektiv træning, de kan gøre derhjemme, samtidig med at de godt vil have noget pænt at kigge på, forklarer Richard Kelly.

Richard Kelly er fra New Zealand og har været omkring Australien og England, før kærlighedens veje førte ham til Danmark, hvor han har boet i godt to årtier. Han er uddannet ingeniør, men har brugt de seneste tre år på fuld tid i Waterrower Scandinavia ApS med ansvar for salget i de nordiske lande. Foto: Waterrower Scandinavia ApS
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Påvirket fynbo fik taget bilen

Annonce