Annonce
Erhverv

Fitness i rummet: NASA køber rumcykler for millioner af fynsk virksomhed

Sidste år kunne Danish Aerospace Company med Thomas A.E. Andersen i spidsen fejre et godt resultat. Med NASA-ordren og børsnotering er der lagt op til et godt 2019. Arkivfoto: Kim Rune
Virksomheden Danish Aerospace Company har netop underskrevet anden del af en kontrakt med NASA om at levere tre motionscykler til brug i rummet. Det bringer den samlede ordrer fra NASA op på 11,6 millioner kroner.

Odense: Virksomheden Danish Aerospace Company, der holder til i Odense SV, har siden 1988 udviklet motionscykler til brug i rummet. Den seneste version, Fergo, har fanget den amerikanske rumfartsorganisation NASAs opmærksomhed.

Det førte til en kontrakt i juni, der i første omgang lød på 3,5 millioner kroner. Nu har Danish Aerospace Company underskrevet anden del af kontrakten, der lyder på yderligere 8,1 millioner kroner, hvilket bringer den samlede ordrer, som strækker sig til slutningen af 2020, op på 11,6 millioner kroner.

- Vi er meget glade for at den sidste del af denne store ordre er komme på plads som forventet. Dette er med til at give os arbejdsro og en rigtig god basis for næste år. Vi er allerede dybt inde i arbejdet med de nye cykler og det skrider planmæssigt frem. Vi er meget stolte over at NASA igen har valgt et dansk firma til at levere deres rumcykler, udtaler Thomas A.E. Andersen i en pressemeddelelse.

Annonce
Sådan ser Fergo-cyklen ud. PR-foto

Danish Aerospace Company har siden 1992 leveret fire Cevis-rumcykler til den nu pensionerede russiske rumstation Mir og i den Internationale Rumstation ISS. Siden 1993 har virksomheden løbende haft vedligeholdelseskontrakter med forskellige NASA-underleverandører på Cevis-rumcyklerne ved deres brug på rumfærgerne.

Virksomheden har brugt de sidste fire år på at udvikle Fergo, der er en alt-i-en løsning for astronauters motionsbehov i rummet. Den kan bruges til cykling, vægtløftning, tovtrækning og roning. Enheden vejer 120 kilo. Fergo-cyklerne leveres til USA i foråret 2020, og i starten af 2021 skal de efter planen sendes til ISS. Her skal de erstatte Cevis-cyklerne.

Ordren fra NASA er blot den seneste af gode nyheder fra Danish Aerospace Company i 2019. Tilbage i maj besluttede den danske erhvervsmand Mikael Goldschmidt, der står bag virksomheden, at den skulle børsnoteres. Det skete senere samme måned, og allerede inden aktiens første handelsdag, løb tegningsordrerne op i 57 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce