Annonce
Gear

Firma-bestselleren Passat får en grundig overhaling

Den faceliftede Passat får en ny front med dybereliggende forlygter, som kan opgraderes til avanceret LED matrix-lys. Foto: VW

Sikkerhed og infotainment fylder meget i midtvejsfacelift af Volkswagen Passat, der omfatter opgraderede motorer, opladningshybrid med længere rækkevidde og nye selvkørende funktioner.

Masser af ny teknologi og opgraderede motorer. Det er omdrejningspunktet, når Volkswagen viser en opfrisket version af firma-bestselleren Passat på det kommende motorshow i Genève.

Selv om den nye front med dybere lygter og bagende, hvor Passat-navnet står med stor skrift ligesom på T-Roc, falder i øjnene, er det under stålpladerne, at du finder de store revolutioner.

Således byder Passaten som den første VW på de hidtil mest avancerede hjælpefunktioner. Det sker med den nye Travel Assist, der gør Passaten i stand til at køre delvist automatiseret ved hastigheder fra 0 til 210 kilometer i timen - og er den del af IQ Drive, som er betegnelsen for paraplyen af VW's assistent-systemer.

Annonce
Helt i ånd med den nye koncernstrategi kommer Passat-navnet nu til at stå med store bogstaver på bagenden, hvor der også er nye LED-baglygter. Foto: VW

Avancerede forlygter

På lysfronten kan man nu opgradere med de nye IQ Light LED matrix-forlygter, der findes i Touareg og giver mere sikkerhed ved kørsel i mørke.

De, der vælger et digitalt cockpit, får hurtigere og mere klar grafik, og på infotainment-siden vil Passat nu konstant være online, hvilket blandt andet skulle give bedre navigation, der også kommer med bedre stemmestyring. Det bliver også muligt at tilslutte og oplade Apple-telefoner til Carplay trådløst og bruge visse smartphones som bilnøgle.

VW har også forbedret plug-in-hybriden Passat GTE, der har en 1,4-liters benzinmotor på 218 hk og kan lades op i stikkontakten. Den har fået længere rækkevidde og kan køre cirka 55 kilometer på ren el ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 kilometer efter den gamle NEDC-norm.

De, der vælger digitalt cockpit, får bedre skærme. Foto: VW

Længere rækkevidde

Passat GTE lever allerede nu op til kravene i Euro 6d emissionsstandarden, der gælder for nye biler fra 2021. Fra efteråret 2019 træder de såkaldte Euro 6d-temp-krav i kraft, og de skærpes altså yderligere om to år.

På dieselfronten lanceres en opgraderet 2,0 TDI Evo-motor, der leverer 150 hk og udleder 10 gram CO2 pr. kilometer mindre end forgængeren. VW har dog ikke endnu oplyst brændstofforbruget.

Den nye motor er spydspidsen for en ny generation af dieselmotorer. Motorprogrammet omfatter også tre TSI-benzinmotorer med 150 hk, 190 hk og 272 hk samt tre andre TDI-dieselmotorer på 120 hk, 190 hk og 240 hk. Alle lever op til 6d-temp-kravene.

Garvede Passat-kørere vil også bemærke, at modelbetegnelserne ændres, så grundmodellen nu bare hedder Passat, mellemtrinnet er Business, mens topmodellen hedder Elegance, der også kan bestilles med sportsligt R-line-udstyr.

Alle kan for øvrigt bestykkes med lyd fra danske Dynaudio, der har tilpasset et 700-watt musiksystem til Passaten.

Den nye Passat lander herhjemme til september. Danske priser, beskatningsværdier eller udstyr kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Uenighed om straffen: Anklager og forsvarer milevidt fra hinanden i sag om sexovergreb på dement kvinde

Faaborg-Midtfyn

Udsigt til kaos i skraldespanden: Også politikere frygter, at ny affaldsordning bliver ringere end den gamle

Annonce