Annonce
Assens

Fire vigtige spørgsmål skal besvares: Økonomien, kontrakten, kajpladsen og trafikken

DLG-siloen ses tydeligt på Assens Havn. Og det er i det område, at det nye nationale center for kyst- og lystfiskerturisme skal placeres. Foto: Assens Kommune
Annonce

For at komme i mål med det nye nationale center for kyst- og lystfiskerturisme i Assens ved DLG-siloen på havnen, er der flere hurdler, der skal findes en løsning på, førend man er i mål. Du kan læse om fire af de mest centrale her.

Annonce

1. Økonomien

Hvor meget præcist et nyt nationalt center for kyst- og lystfiskerturisme kommer til at koste, ved ingen præcist endnu. Et noget løst estimat, som kommunen selv har regnet sig frem til, lyder på 106.337.000 kroner. Det var den dyreste placering af de fire mulige, der var i spil. Assens Kommune er fra statslig side stillet 22 millioner kroner i udsigt specifikt til at forberede og etablere centret for, som så skal "yngle" sig større via fondsmidler.

Et tillægsspørgsmål er således, hvor mange penge, det lykkes at skaffe hjem fra fondene til at bygge centret og opgradere det til noget helt særligt, der er målet. Lykkedes det at få 50 millioner kroner og en "skrabet model"? Eller 300 millioner kroner og en "Sydney-opera"?

Et tredje spørgsmål, hvad angår økonomien, er, om Assens Kommune på nogen som helst måde kan sige sig fri fra at indgå i det driftsmæssige af den ene eller anden art på sigt, selv om der er tale om et nationalt center. 17. april 2019 udtalte borgmester Søren Steen Andersen til avisen, at "når staten har et nationalt center, så kommer der også nationale penge med. For vi driver jo ikke nationale faciliteter for staten og betaler det selv".

Annonce

2. Lejekontrakt

DLG har en lejekontrakt på kornsiloen på havnen frem til 2030. Den skal ophæves, hvis der skal bygges et center. Det er DLG indstillet på, oplyser detaildirektør for DLG Fyn, Lars Thorø. Hvad han ikke ønsker at oplyse noget om, er prisen på, hvad det skal koste kommunen at komme ud af kontrakten. Det må formodes, at DLG må sidde med fornuftige kort på hånden i de dialoger, der skal i gang nu.

Annonce

3. Kajpladsen

Kajpladsen foran DLG-siloen bruger Assens Skibsværft af og til, hvis der er skibe, der skal ind til værftet eller ligger i venteposition. Erling Pedersen, værftets direktør, udtalte 4. maj i avisen, at værftet ikke kan undvære i hvert fald nordhavnen. Så der skal findes en løsning med værftet. Erling Pedersen tror dog, der kan findes en løsning, da der er en "god dialog" med kommunen "om det problem, hvis det skulle komme", oplyser han.

Annonce

4. Trafikken

Der er i dag tung trafik forbi Nordre Havnevej, da havnen er en erhvervshavn. Da havneområdet skal udvikles de kommende år, er hensigten at trafikken ledes anderledes rundt. Men der er stadig ubesvarede spørgsmål om trafikken fremover, som der ikke er præcise svar på i dag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Koks i kulissen i Den Fynske Opera: Tidligere næstformand genkender ikke to vigtige mødereferaters indhold

Kerteminde

At blive voksen

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Odense

Politichef om drabssagen fra Egeparken: - Det er for tidligt for os at melde ud, hvad der præcis er sket

Kerteminde For abonnenter

Million-priser på Nordre Havnekaj fastsat: Nu sættes 18 eksklusive Kerteminde-huse til salg

Annonce