Annonce
Kultur

Fire ting, du ikke vidste om Axel Salto

Axel Salto: Hvilende Hjort. 1947. Farvelitografi. Mål: 48,2 x 60,7 cm. I stor mappe fra J. Chr. Sørensen med forskellige kunstnere. Statens Museum for Kunst Kobberstiksamlingen.

Den verdensberømte danske kunstner Axel Salto, hvis spirende, ekspressive keramik sælger for 100.000'er af kroner på auktioner, var meget mere end keramiker. Uddannet, underkendt billedkunstner, boheme, dagsordenssættende modernist, børnebogsforfatter og dekoratør. Det fortæller Lars Dybdahl i bogen “Axel Salto - på papir”. Sammen med forfatteren har vi lavet fire nedslag i Saltos værk for at fortælle om alt det, du ikke vidste Axel Salto var.

1. Klingen

Tidsskriftet Klingen. Axel Salto: Forsiden af Klingen, 2. årgang, nr. 1, 1919. Farvelitografi. 39,3 x 29,9 cm. Ny Carlsbergfondet.

Axel Salto rejste til Paris på det helt rigtige tidspunkt. I 1916 summede byen af bohemeliv, og den nyuddannede danske billedkunstner mødte både Pablo Picasso og Henri Matisse i den franske hovedstad. Med sig hjem tog han faglig inspiration og lysten til at oprette tidsskriftet Klingen.

Det modernistiske kampblad satte dagsordenen for modernismen og kulturradikalismen i den danske kunstverden med skribenter som Poul Henningsen, Otto Gelsted og Salto selv. Samtidig bragte den bogstavelig talt den nye kunst ud til læserne, da litografier og grafisk kunst blev trykt direkte i bladet.

Vilhelm Lundstrøm var en af bidragsyderne. Han var også en del af kunstnergruppen De Fire, som desuden bestod af Axel Salto, Karl Hansen og Svend Johansen. Gruppen blev stiftet i 1921, tilbragte en stor del af årtiet i Sydfrankrig, hvor de boede og arbejdede sammen.

De var ligesom Klingen moderne, unge, progressive, provokerende og debatskabende.

Men mellemkrigstiden var præget af krise, og få modernistiske kunstnere kunne leve af deres værker, og Vilhelm Lundstrøm overskyggede hurtigt de andre både med sin krøllede stil og de senere geometriske former og klare farver.

2. Grafisk kunst

Grafisk Kunst. Axel Salto: Skål med frugter. 1926 Farvelagt træsnit. 24,2 x 31,7 cm Fra mappen La Côte d’Azur. 10 gravures sur bois en couleurs par Axel Salto. Cagnes-sur-Mer. Privateje.

Skal man være pedantisk, var Axel Salto ikke keramiker, men keramisk kunstner. Alle hans eftertragtede keramiske værker og brugsgenstande blev til i samarbejde med fabrikkernes drejere og modellører. Men før den berømte keramik kom billedkunsten.

Han blev uddannet fra kunstakademiet fra 1904 til 1914, og lod sig inspirere af antikkens myter og naturen.

Saltos grafiske værker var figurative og mytefortællende, men samtidig ekspressive – de beskæftigede sig i høj grad med forvandling, flygtighed og det Lars Dybdahl kalder ”det brændende nu”.

Motiver som spirende løg, faldende kopper, forvandling af menneske til hjort (en af Ovids metamorfoser) er tilbagevendende motiver i raderinger, litografier og hans primære medie: træsnit. De kan ses som en forløber for den spirende stil, der stritter dæmonisk på Saltos keramikvaser.

Men de er også en kommentar til samtiden, der handler om svind af menneskehed. Nazismen er under fremtog, så krise, krig og det dyriske i mennesker er kunstnerens kommentarer til strømningerne i verden omkring ham.

Selv om han både har kvalitet og en kunstnerisk berettigelse, bliver det dog ikke billedkunsten, som Axel Salto slår sit navn fast med.

3. Keramiske tegninger

Keramiske tegninger. Kalabasformet vase med frugter omkring sig. Cirka 1930. Udkast til træsnit til Saltos Keramik, 1930. Blyant og tusch på papir. Galleri Bo Bjerggaard.

I begyndelsen af 1920’erne tog Axel Saltos karriere en afgørende drejning. Bing og Grøndal bad ham tegne et porcelænsstel til at repræsentere fabrikken på Verdensudstillingen i Paris i 1925.

Det moderne gennembrud i kunsten havde bredt sig til den keramiske verden, og fabrikkerne ledte efter nye måder at lave stel på. Blå malerier og sirlige motiver under glasuren var på vej ud, og der var fornyelse på vej.

Ligesom Bindesbøll satte sit moderne aftryk på krukker i slutningen af 1800-tallet, får Axel Salto stor betydning for den kunstneriske værkstedskeramik i Danmark i det 20. århundrede.

Han blander den fri kunstneriske tilgang med funktionelle former og skaber en mellemting, der har klassiske vase- eller krukkeformer, men uden funktionen. Nogle vaser bliver gennembrudt, så de ikke kan holde vand og dermed mister deres oprindelige formål.

I 1933 indledte Axel Salto et fast samarbejde med Den Kongelige Porcelainsfabrik, hvor mange af hans mest kendte keramiske værker blev til i samarbejde med fabrikkens pottemagere. Hans riflede, knoppede og spirende stile er anderledes og ekspressive. Voldsomme og insisterende. Det er den, der blev umådelig populær igen i 00’erne.

Mange af Saltos keramiske tegninger er udkast til keramik, der korresponderer til specifikke unika værker eller modeller, der kom i produktion på Den Kongelige Porcelainsfabrik. Flere af tegningerne fungerede som arbejdstegninger for pottemagere og modellører, der skulle skabe skitsen i virkeligheden. De fleste er uden mål, men ofte tegnet i størrelsesforholdet 1:1.

4. Bøger og dekorationer

Bøger og dekorationer. Axel Salto: Udkast til 10 mønstre. Tusch, blyant, vandfarve. 35,2 x 59,0 cm. Designmuseum Danmark Arkiv for Dansk Design.

Igennem sin karriere opererer Axel Salto i et felt mellem den frie kunst og brugsgenstande. Fra de abstrakte malerier eller grafiske værker over noget mere nyttigt som den kunstnerisk dekoreret keramik til det helt konkrete: boligtekstiler og bogindbinding.

Bøgerne skriver han også selv. Ligesom han udgav Klingen for at skrive om og dokumentere den modernistiske kunst gennembrud, skriver og illustrerer han bøger, der beskriver hans værk: ”Salto's Keramik” (1930), ”Salto's Træsnit” (1940) og ”Den spirende Stil” (1949). Det bliver også til børnebøger, der dog ikke får den store succes.

Indenfor samme felt arbejder Salto med at dekorere bogbinderpapirer. De farverige mønstre var en ”demonstration i optimisme” og var efterspurgte blandt bogbindere.

Gennem grosserer L.F. Foght bliver mønstrene også til boligtekstiler ved navne som blandt andet spirende løg, antilope, cypres, spirende korn og levende sten. Alle designet og udført i 1944-49.

Inspirationen er den samme som i begyndelsen af karrieren: natur, forvandling, nuet.

"Axel Salto - på papir"

"Axel Salto - på papir" er skrevet af designhistoriker Lars Dybdahl, som står bag flere publikationer om design og kunsthåndværk, senest "Det danske møbelboom 1945-1975" (2017) og "Dansk design nu" (2016).

Bogen fortæller om nye, og måske ukendte sider, af den berømte keramiker. Den beskæftiger sig med hans kunst, forfatterskab og design - alt, hvad han har lavet på papir.

Omfang: 336 sider

Pris: 349,95 kroner

Forlag: Strandberg Publishing

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg For abonnenter

Massiv jordforurening nej tak: Flertal i Nyborg Byråd vil ikke købe den forurenede Lynfrosten-grund

Annonce