Annonce
Indland

Fire grunde til at grovæde ærter

Læs nedenstående, så skifter du nok din snack ud med ærter. De kan nemlig forlænge dit liv!

Du skal ikke kun spise ærter fordi de smager godt, men også fordi de kan forebygge kræft, nedsætte risikoen for Type 2-diabetes, forebygge knogleskørhed og slet ret og ret få dig til at leve længere.

Annonce

De er små, grønne og søde. De hedder ærter og er ikke bare en dejlig snack, de er også fantastisk sunde.

I modsætning til andre typiske snacks er de fedt- og kaloriefattige - og ikke mindst fulde af vitaminer, proteiner, fibre og antioxidanter.

www.klogkost.dk giver dig her fire gode grunde til at spise løs af den sundeste snack du kan forestille dig.

Annonce

1: Lev længere

Ærter har et højt indhold af antioxidanter, som alle er vigtige for at forebygge kræft og DNA-skader, der medvirker til at nedbryde immunforsvaret og forkorter vores liv.

Udover coumestrol indeholder de især flavonoiderne - som også er rigt repræsenteret i grøn te og rødvin - catechin og epicatechin, men også alfa- og beta-caroten.

Læs også: 10 madråd til at styrke dit immunforsvar

Antioxidanter er stoffer i maden, der menes at kunne bekæmpe frie radikaler, som er kræftfremkaldene ustabile molekyler.

Annonce

2: Forebygger mavekræft

Ærter indeholder store mængder af et polyfenol kaldet coumestrol, der minder om østrogen.

En undersøgelse viste ærter sig at beskytte mod mavekræft - bare du får 2 milligram om dagen.

100 gram ærter indeholder 7-8 mg.

Annonce

3: Anti-inflammatorisk

Ærternes anti-inflammatoriske egenskaber er baseret på to mikronæringsstoffer - pisumsaponins I og II og pisomosides A og B, der er to phytonæringsstoffer, som næsten kun findes i ærter.

Forskere mener at de to antioxidanter forstærker andre antioxidanter i ærterne og måske ligefrem er hovedårsagen til, at ærter nedsætter risikoen for Type 2-diabetes.

Læs også: 8 sunde grunde til at spise vandmelon

Inflammation har vist sig at udløse en række lidelser som Alzheimers, gigt, bronkitis og knogleskørhed.

Men inflammation har også betydning for udvikling af kræft og hjertekarsygdomme samt livslængde.

Annonce

4: Sunde knogler

Udover de ovennævnte anti-inflammatoriske stoffer har ærter et højt indhold af K-vitamin svarende til 75 procent af den anbefalede daglige dosis.

K-vitamin er vigtigt for at forankre calcium i knoglerne og kan dermed forebygge knogleskørhed.

Læs også: 10 madråd til stærkere knogler

De relativ store mængder vitamin B1 (22 procent af det daglige behov) B2 (8 procent), B3 (16 procent) og B6 (7 procent) samt folat (12 procent) reducerer desuden aminosyren homocystein, der har vist sig at øge risikoen for knogleskørhed og hjertesygdom.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af corona-virus i hunde og katte: Fødevarestyrelsen afliver katte på minkfarm

Annonce