Annonce
Assens

Finkæmning af Assens Kommunes økonomi koster op mod 1,1 mio. kroner

Borgmester i Assens Kommune Søren Steen Andersen (V) ser en god idé i at bruge penge på at finkæmme kommuens økonomi, hvis man i den sidste ende kan spare penge på det. Arkivfoto: Kim Rune
Økonomiudvalget har fået en foreløbig status og et prisoverslag for den eksterne gennemgang af Assens Kommunes økonomi. Den færdige rapport forventes at være klar om få uger, hvor byrådet begynder at arbejde på budgettet for 2020-23.

Økonomiudvalget i Assens Kommune blev onsdag orienteret om status på finkæmningen af Assens Kommunes økonomi, som er sket gennem et intensivt forløb hen over sommeren.

På mødet kom det blandt andet frem, at screeningen, som foretages af kommunens revisionsfirma BDO, koster op mod 1,1 millioner kroner. En udgift, som ifølge mødereferatet kan afholdes inden for kommunens eksisterende budget til konsulent- og advokatomkostninger.

- Hvis det giver 30 millioner (i mulige besparelser, red.), er det godt givet ud. Vi har ikke en administration, der kan varetage sådan en opgave selv, for så var vores administration nok for stor. Byrådet er enigt om, at vi er nødt til at få kigget på det, siger borgmester Søren Steen Andersen (V) efter onsdagens møde.

Formålet med gennemgangen er at belyse, om der er områder, hvor Assens Kommune kan spare penge. Før sommerferien kom det frem, at kommunen har et forventet merforbrug på 114 millioner kroner i 2019, trods den økonomiske genopretningsplan, Assens Kommune var igennem i 2018. Et merforbrug, som ifølge Assens Kommune blandt andet skyldes stigende udgifter på psykiatri-, handicap- og anbringelsesområdet samt et stigende antal borgere, som er ledige eller kommer på førtidspension.

Ifølge borgmesteren er prisen for gennemgangen forventelig:

- Det kræver hårdt arbejde. Det er dygtige mennesker, der bruger mange arbejdstimer på det, siger Søren Steen Andersen.

Annonce

Tidsplan for budget 2020-23

Tidsplanen for byrådets arbejde med budgettet for 2020-23 blev godkendt af Økonomiudvalget onsdag og ser således ud:

20. august: Budgetseminar 1

25. september: Budgetseminar 2

10.-12. oktober: Budgetforhandlinger

4. november: Byrådet godkender budget 2020-23

5. november: Deadline for budgetlægning ifølge lovgivning

7. november: Budgetstormøde

Et spadestik dybere

Da Økonomiudvalget blev orienteret onsdag, var BDO's gennemgang endnu ikke tilendebragt. Den endelige rapport er først klar til byrådets budgetseminar, som finder sted den 20. august, hvor den politiske behandling af screeningen begynder, og Søren Steen Andersen vil derfor ikke løfte sløret for, hvad revisionsfirmaet foreløbig er kommet frem til.

- Det var meget overfladisk og blev gennemgået i overskriftsform. Nu går de et spadestik dybere på nogle områder, hvor det kan se ud til, at vi afviger fra lignende kommuner med hensyn til service og velfærd, forklarer Søren Steen Andersen som ikke vil komme ind på, hvilke områder, der er tale om.

Afvigelserne kan skyldes, at kommuner opgør deres udgifter på forskellige måder, og det kan derfor se skævt ud, selvom serviceniveauet reelt er det samme, fortsætter han.

Hvor mange penge, Assens Kommune reelt ender med at skulle spare, afhænger i meget høj grad af, hvilken aftale regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner kommer frem til, når parterne i august forhandler om kommunerne og regionernes økonomi for de kommende år.

Søren Steen Andersen håber, at forhandlingerne betyder, at der skal sættes flere penge af til fordeling mellem kommuner, som er trængte på grund af den mellemkommunale udligningsordning, som fra især yderkommuner har fået kritik for at være skæv.

- Det er ganske afgørende, fastslår borgmesteren.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce