Annonce
Gear

Find de bedste køb i discount-klassen

Fiat Punto fra midten af sidste årti er et godt bud på en prisbillig bil. Foto: Fiat
Kan det lade sig gøre at finde en rimelig bil med et budget på en snes tusinde kroner? Vi sætter en ekspert på opgaven.

En billig bil. Det kan lige netop være den løsning, som får hverdagens transportudfordringer til at gå op i en højere enhed. Men hvad skal man kigge efter, hvis bilbudgettet er på 20.000 kroner? Først og fremmest skal man se mod platforme som DBA.dk, guloggratis.dk og private handler, da der ikke er mange forhandlere, der tør sætte biler i denne prisklasse til salg med reklamationsret.

Det er dog ikke ensbetydende med, at det er umuligt at lave en god handel.

Jan Lang, der er markedsanalytiker hos bilsalgssiden Bilbasen.dk, trækker grænsen ved 250.000 kilometer og 15 år på vejene. På den baggrund har han fundet fire oplagte bud.

Første bud er en stor og komfortabel Peugeot 407 sedanmodel med en benzinmotor på 1,8 liter. Bilen er fra 2005, har kørt 250.000 kilometer og koster 20.000 kroner.

- Det er en meget billig bil at holde kørende. Den koster ikke ret meget at få til service selv på et autoriseret værksted, og ved et uautoriseret er det endnu billigere, siger Jan Lang, der peger på, at reservedelspriserne her er nede i index 60 med 100 som gennemsnittet.

Næste bud er en hvid Opel Astra med fire døre, en motor på 1,4 liter og 240.000 kilometer bag sig. Bilen er fra 2006, koster det samme som franskmanden og er lige så billig at vedligeholde.

- Her er ældre Opel-og Peugeot-modeller klart nogle af de billigste biler at holde kørende, lyder det fra Jan Lang.

På listen har han dog også en Fiat Punto fra 2007. Den har 234.000 kilometer på tælleren og koster ligeledes en snes tusinde kroner.

- Det er en fin bil, som kan anbefales. Her kan man også køre til service uden at blive revet i stykker, siger Bilbasens markedanalytiker.

Sidste bud er en Suzuki Swift fra 2007, der har en motor på 1,3 liter under hjelmen. Bilen har kørt 241.000 kilometer og rammer samme prisleje.

Annonce

Reklamation eller ej?

Hvis du køber bil i en privat handel, er du ikke omfattet af købeloven og overtager bilen som beset. Hvis du derimod køber en bil til 20.000 kroner hos en bilforhandler, gælder købeloven.

Det vil sige, at der skal være en reklamationsret på to år, hvor der de første seks måneder er en såkaldt formodningsregel om, at eventuelle fejl har været til stede ved leveringen.

Det er dog ingen garanti for, at bilen ikke kan gå i stykker.

Bilkøbere kan klage til Ankenævn for biler.

Ifølge Nikolaj Andreasen, der sekretariatschef i nævnet, oplever man også klager over forhandlere, der har solgt biler i omegnen af 20.000 kroner.

- Som forbruger kan man forvente, at også en meget gammel og billig bil er i lovlig og brugbar stand. Køber man en sådan bil, må man dog også forvente, at omkostningerne til vedligeholdelse kan være store, siger Nikolaj Andreasen.

- Det er derfor vigtigt, at køberen og forhandleren får afstemt forventningerne, siger han.

Dyre mikrobiler

Mikrobilerne, som kom på banen i 2007 med de første udgaver af Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107, er kendt som driftssikre. De er for dyre i denne sammenligning, men er et eksempel på, at det er muligt at få mere bil for få penge ekstra.

Jan Lang peger også på, at man ved at opgradere til eksempelvis 30.000 kroner får et større udbud. Her kommer der rimelige eksemplarer af Ford Fiesta og Ford Focus inden for rækkevidde med samme kilometertal som de øvrige bud.

Det bliver også muligt at finde nyere biler fra begyndelsen af dette årti. Her er endda enkelte mpv-modeller, men tilstanden er oftest ringe.

Når vi nærmer os 40.000 kroner, kan vi for alvor begynde at finde tilsvarende biler med lavere kilometertal. Men det er også muligt at finde biler i den anden ende af skalaen. Jan Lang fandt eksempelvis et nysynet eksemplar af den velkørende Toyota Carina-model fra 1998 med 52.000 kilometer under hjulene til 9.000 kroner.

Gennemgå grundigt

Man får, hvad man betaler for. Derfor skal du også tjekke bilen ekstra grundigt igennem, hvis salgsprisen ligger omkring 20.000 kroner. Jan Lang har en række klare råd:

- Se på, hvordan bilen generelt er blevet holdt. Det kan give et billede af tilstanden, siger han og tilføjer:

- Kig ned i motorrummet og vurder, om der lugter brændt. Det kan være et tegn på oliespild, siger han.

Du skal dog generelt regne med, at ældre biler bruger mere olie end nyere. Ellers gælder det klassiske råd om at prøve bilen godt af inden køb.

- Kør en tur og test alle kontakter. Tjek, at håndbremsen virker, og prøv at sætte bilen i bakgear, siger Jan Lang.

Han peger på, at det kan være en god idé at afprøve bilen ved motorvejsfart. Hvis du kan få bilen op på en lift og gennemgå den for rust, er det ligeledes en god idé. Og så skader det ikke at have hjælp med.

- Tag gerne en bilkyndig med ud at se på bilen og gennemgå den grundigt, lyder rådet.

Hvis prisen på slutsedlen ligger tæt på 20.00 kroner, kan der være fornuft i at få lavet en brugtbiltest. Den koster mellem 2000 og 3000 kroner.

Det skal du især tjekke

Ved de helt billige biler er der nogle punkter, som du især skal holde øje med.

Det er evt.oliespild, og om motoren lugter brændt.

Tjek også, om håndbremsen virker.

Prøv bilen ved motorvejsfart og undersøg, om bakgearet fungerer.

Tjek grundigt for rust.

Hav gerne en bilkyndig med ude og gennemgå.

Få evt en brugtbiltest, for eks. hos FDM eller Applus

Undgå biler med turbo

Når du køber biler i denne prisklasse, så afsæt fra begyndelsen penge til uforudsete udgifter. Der kan ikke alene komme ekstra regninger til reparationer, men også dukke ubehagelige overraskelser op, når bilen skal til syn.

Ebbe Sommerlund, der er motorjournalist med speciale i brugte biler, anbefaler at undgå biler med turbolader, som med stor sandsynlighed vil gå i stykker på et tidspunkt og kan koste hele bilens værdi.

- Brugte Toyota er typisk et godt køb. Her er der tale om enkelt og driftssikker mekanik. Franske biler kan være billige i drift, men de er mere svingende og kan koste dyrt, hvis elektronikken går i stykker, siger Ebbe Sommerlund.

Opel Astra i forrige generation er også en model i 20.000-kroners klassen, som er billig at holde kørende. Foto: Opel
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tal højt om psykisk sygdom

Der bliver malet sådan et billede af os psykisk syge som nogle vildt farlige kriminelle, der går og stikker folk ned. Men langt størstedelen af os har bare nogle andre udfordringer end andre, og det går værst ud over os selv", sagde 41-årige Michael Hansen til avisen tidligere på ugen. Deri har Michael Hansen ret: Psykisk sygdom er først og fremmest en belastning for den syge, ikke for omgivelserne. Alligevel bliver mennesker med psykiske sygdomme ofte betragtet med mistænksomhed eller direkte frygt af andre mennesker. For de fleste af os har lettere ved at forholde os til et brækket ben end et brækket sind. Sådan behøver det imidlertid ikke være. Hvis vi hver især lærer mere om psykiske sygdomme, kan vi få lagt noget af den unødvendige frygt bag os. Derfor er det godt og nødvendigt, at Michael Hansen og andre som han taler højt om deres sygdom og diagnoser, så vi kan få nuanceret vores syn på psykiatriske sygdomme. Michael Hansen lider af såkaldt paranoid skizofreni, en af de sværeste psykiske lidelser, der findes; en lidelse, som kun ganske få promille af danskerne lider af, og derfor en lidelse som kun ganske få af os kommer til at stifte bekendtskab med i vores liv. Selv om sygdommen er udstyret med et mystisk, endda et nærmest ildevarslende navn, er Michael Hansen imidlertid hverken mere eller mindre farlig for sine omgivelser end dig og mig. Michael Hansen er kort sagt et menneske som os. Og han skal betragtes som sådan; han skal ikke betragtes som potentiel morder. Statistikken er smerteligt tydelig: Langt hovedparten af landets psykisk syge bliver mødt med fordomme, når de taler om deres sygdom. Derfor har fire ud af fem psykisk syge undveget kontakt med andre mennesker, og tre ud af fem har afholdt sig fra at søge uddannelser eller lignende. Det er deprimerende tal. Derfor er der brug for, at Michael Hansen og endnu flere psykisk syge med ham får modet til at tale højt om deres sygdom og til at forklare, hvad den går ud på. Samtidig er der brug for, at vi, der ikke har en psykiatrisk diagnose, har modet til at lytte og forstå. Så tal højt. Det hjælper.

Annonce