Annonce
Indland

Finansminister kom med nødhjælp

Finansminister Kristian Jensen kom i går med nødhjælp til borgmester Søren Steen Andersen, der nu kan se frem til, at nødsporet på motorvejen ombygges til kørsel i myldretiden. Hvis regeringen får vedtaget sit forslag til finanslov. Foto: Kim Rune.

Regeringen sætter i finanslovsforslaget 231 millioner kroner af til at forstærke nødsporet på Fynske Motorvej. Tre års arbejde venter.

Annonce

Bilisterne på Fynske Motorvej vil fra 2021 kunne køre i tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest, men kun i myldretiden og kun med en tilladt hastighed på 100 km/t.

Det kunne en storsmilende finansminister Kristian Jensen (V) fortælle, da han mandag mødte op ved Vissenbjerg-afkørslen til motorvejen for at afsløre en del af regeringens forslag til næste års finanslov. Her er afsat 231 millioner kroner til en ombygning af nødsporet, så det kan holde til i de mest trafikerede tre til fire timer om dagen at blive åbnet for trafik.

- Jeg er meget glad for, at vi på den måde kan øge fremkommeligheden for pendlere, virksomheder og alle de borgere fra hele landet, der benytter motorvejen, sagde finansministeren, der var flankeret af rådmand Jane Jegind og de fynske Venstre-borgmestre, der i årevis har presset på for at få det tredje spor. Det får de ikke i denne omgang.

- Her og nu har vi ingen penge til en egentlig udvidelse, men det er en start, sagde finansministeren.

Skal brugen af nødsporet blive en realitet, kræver det dog, at regeringen får støtte fra andre partier i Folketinget.

- Den opbakning skal vi nu have sikret, sagde Kristian Jensen.

Brug af nødsporet

Regeringen foreslår, at nødsporet mellem Nr. Aaby og Odense Vest åbnes for kørsel i myldretiden 3-4 timer på hverdage.Informationstavler sættes op, hvor bilisterne kan se, hvorvidt nødsporet er åbent for kørsel.

Hastigheden i nødsporet forventes at blive sat ned til 100 km/t. Hastighedsgrænsen skal godkendes af politiet.

231 millioner skal bruges for at forstærke nødsporet, så det kan klare trafikpresset. Desuden skal etableres nødlommer til forulykkede biler.

Hvert år skal bruges 5,2 millioner kroner på drift, så trafikken kan styres fra en overvågningscentral via kameraovervågnning og variable vejtavler.

Planen er, at arbejdes sættes i gang i 2018, og det vil gå tre år, inden nødsporet er klar til den ekstra trafik.

Annonce

Borgmestre: Stor dag

Folketinget vedtog helt tilbage i 2010 anlægsloven for det tredje spor mellem Middelfart og Odense Vest, men indtil nu er kun kommet ekstra asfalt mellem Middelfart og Nr. Aaby, og et permanent spor må altså vente flere år endnu. Hvor længe ville finansministeren ikke give et svar på, men han forsikrede, at brugen af nødsporet ikke skubber Fyn bagest i køen, når der næste gang skal fordeles penge til store infrastrukturprojekter. Han ville dog ikke sige, om Fyn kommer forrest.

Jane Jegind og de fremmødte borgmestre fra Nyborg, Nordfyn og Assens kaldte det alle en stor dag, at der endelig handles efter årevis med kun snak.

- Der bliver flere og flere uheld, så der skal ske noget nu, sagde Assens-borgmester Søren Steen Andersen.

Annonce

Kampen fortsætter

På Odense Rådhus blev nyheden modtaget med begrænset begejstring hos borgmester Peter Rahbæk Juel (S)

- Jeg har en klar forventning om, at der også kommer en plan for den egentlige udvidelse til de nødvendige tre spor. Ellers bliver det kun et plaster på et stort nationalt sår, sagde han.

Han og de øvrige fynske borgmestre har i det kommunale samarbejde Byregion Fyn taget initiativ til nedsættelse af en national E20-komité, der skal kæmpe for det tredje spor.

- Og der er stadig behov for komitéen. Vi er først i mål, når vi har et permanent tredje spor, sagde Søren Steen Andersen, mens bilerne susede forbi ham på motorvejen ved Vissenbjerg.

Samtidig sendte Transportministeriet en pressemeddelelse ud om finanslovsforslaget. Heri udtaler transportminister Ole Birk Olesen (LA):

- Der er ingen tvivl om, at vestfynske motorvej er belastet, og det glæder mig, at vi kan gøre noget ved problemet. Jeg havde gerne set, at vi kunne udbygge til seks permanente spor, men det har der desværre ikke været penge til i denne omgang. Indtil de findes, foreslår vi derfor kørsel i nødsporet i myldretiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Mårhundefund bekymrer fynske jægere

Annonce