Annonce
Odense

Filmfestivals feberredning endte som en succes

Københavns internationale dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, var tæt på at lade livet, da coronakrisen lukkede Danmark en uge før, filmfestivalen skulle begynde. Billedet her er fra et tidligere års festival. Arkivfoto: Erik Refner/Ritzau Scanpix
Københavns internationale dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, var klar til at lukke titusindvis af glade filmentusiaster inden for, da coronakrisen lukkede Danmarks fuldstændigt. Her kan du læse, hvordan man klarede den udfordring.
Annonce

Onsdag den 11. marts er en dato, folkene bag Københavns internationale dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, ikke glemmer lige foreløbig. Her lukkede statsminister Mette Frederiksen reelt Danmark - bare en uge før 220 udvalgte dokumentarfilm skulle være præsenteret i de københavnske biografer.

I løbet af en nat måtte festivalen sadle om, og det indebar blandt andet at kontakte filmproducenter og bede om lov til, at filmene kunne få premiere online i stedet for i en biograf. "Tæt på en umulig opgave", kaldte festivaldirektør Tine Fischer opgaven med at få en digital platform til at fungere på så kort tid.

Filmfestivalen måtte aflyse 700 arrangementer, og ikke alle film kunne vises online. Men dem, som kunne, blev præsenteret i en virtuel biograf med begrænset antal deltagere, præcis som man kender det fra en fysisk biograf. De planlagte samtaler med udvalgte kunstnere, politikere, debattører og forskere blev afviklet virtuelt i stedet, og her kunne folk deltage fra deres egen computer med spørgsmål.

"CPH:DOX skal kæmpe for sin overlevelse", hed det i Politiken en uge inde i festivalen. Men når programchef Niklas Engstrøm i dag kigger tilbage, ser han tilbage på en succes:

- Det endte godt. Vi nåede faktisk endnu flere mennesker og kom meget længere ud i Danmark end nogensinde før, og vi solgte så mange billetter, at vi overlever rigtigt fint, fortæller han.

Sidste år kom 114.000 mennesker til festivalens mange arrangementer, inklusiv koncerter og samtaler - i år så skønnet 117.000 med online, og derudover deltog 100.000 i de andre arrangementer.

Annonce

Skal med igen næste år

Det er umuligt online at genskabe den særlige festivalstemning fra en fyldt biografsal med folk, som klapper af en instruktør, som viser en ny film, men på grund af coronakrisen opstod et digitalt fællesskab, hvor mange flere end normalt deltog:

- Antallet af likes og kommentarer på vores opslag har været gigantisk meget større end normalt, fortæller Niklas Engstrøm. Vi oplevede også, at flere deltog i vores onlinedebatter på en helt anden måde, end man oplever i en fyldt biografsal med mange tavse mennesker.

Oplevelsen har været så inspirerende, at det digitale element også fremover kommer til at spille en vigtig rolle:

- Vi går ikke væk fra biografen som det absolutte hovedcenter for, hvad en filmfestival er, men vi skal også have en digital dimension, især fordi vi på den måde tiltrak hele nye publikumsgrupper, siger festivalens programdirektør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce